Tavarantoimittajille

30.10.2015 Alkoholittomien juomien valikoimanhallinta 2016

Alkoholittomien juomien valikoimanhallintaa on täsmennetty.

 

Tuotehaut

Vuodesta 2016 alkaen alkoholittomien tuotteiden valikoimatarkastelu tehdään ostosuunnitelman yhteydessä. Tuotehakujen valikoimaantulot tapahtuvat kaksi kertaa vuodessa tammikuussa ja heinäkuussa. Kaikki uutuudet listataan samana päivänä näkyvyyden varmistamiseksi. Uusille tuotteille määritellään peittotasot alkoholittomien juomien valikoimakokoluokkien mukaisesti.

Valikoimanhallinta

Alkoholittomien juomien valikoima ohjataan alkoholijuomien valikoimanhallinnasta poikkeavalla erillisellä ohjeistuksella, näin varmistetaan pienen tuoteryhmän valikoiman laatu ja joustavuus parhaiten paikallisiin tarpeisiin. Alkoholittomien tuotteiden kohdalla myymälät jaetaan kahteen valikoimakokoluokkaan myymälän kokoluokan ja kysynnän laajuuden mukaan. Normaalin valikoiman myymälöitä on n. 180 ja laajan valikoiman myymälöitä n. 150.

Valikoiman kohdentaminen

Vuoden 2016 ensimmäisellä vuosipuoliskolla normaalin valikoiman myymälöihin kohdennetaan 16 tuotetta (n. 70 % käytettävissä olevasta tilasta) ja laajan valikoiman myymälöihin 29 tuotetta (n. 60 % käytettävissä olevasta tilasta). Valikoiman suurimmat tuotteet juomaryhmittäin (punaviini, valkoviini, kuohuviini, olut, siideri, mikseri) kohdennetaan kaikkiin ohjauksen piirissä oleviin myymälöihin. Muut kohdennettavat tuotteet määräytyvät myynnin, valikoiman kokonaislaadun sekä alatuoteryhmätasot huomioiden.

Myymälät täydentävät ohjattua valikoimaansa valinnaisilla tuotteilla käytettävissä olevan tilan ja paikallisen kysynnän mukaan. Vapaavalinnaisella osuudella varmistetaan paikallisesti paras mahdollinen valikoima sekä reagointimahdollisuus kysynnän muutoksille tarkastelujakson aikana. Kohdennettavien tuotteiden kysyntä arvioidaan kaksi kertaa vuodessa ja tarkastelujakson tulokset tulevat voimaan seuraavan tarkastelujakson päätyttyä. Tarkastelujaksot ovat tammi-kesäkuu ja heinä-joulukuu.


Seuraavan tarkastelujakson valikoimat kommunikoidaan tavarantoimittajille ja myymälöille maaliskuussa ja syyskuussa. Tarkastelujakson 1/2016 kohdennus kommunikoidaan poikkeuksellisesti marraskuun 2015 aikana.

Alkoholittomien tuotteiden myyntivaatimukset & poistaminen valikoimasta

Tuotteilla ei ole myyntivaatimusta. Palvelutuotteiden osalta noudatetaan kuitenkin enintään 3 vuoden palvelutuotekautta, mikäli tuote ei ole siirtynyt pois palvelutuote-statukselta myyntinsä pohjalta. Mikäli alkoholittoman palvelutuotteen myynti liukuvalla 12 kuukauden jaksolla ylittää 500 myyntiyksikköä tai 5000 euroa verotonta liikevaihtoa, tuote ei ole enää palvelutuote.

Mikäli tuote kuitenkin on yhtäjaksoisesti suljettuna tilauksilta yli 3 kuukauden ajan, poistetaan tuote valikoimista.
Tuote voidaan poistaa valikoimasta myös muista Alkon ostoehdoissa mainituista syistä.

Lisätietoja antaa valikoimanhallinnan päällikkö Petri Aalto (petri.aalto@alko.fi)