tiedote

Alkon tulos oli 44,4 miljoonaa euroa

Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto kasvoi vuonna 2012 vajaa kolme prosenttia. Tulos, 44,4 miljoonaa euroa, oli odotettua parempi. Alko nousi lisäksi ensimmäiselle sijalle kaupparyhmien asiakaspalvelumittauksessa.

Alkon liikevaihto oli 1 207,2 milj. euroa vuonna 2012 (1 172,3 milj. euroa vuonna 2011). Liikevaihto kasvoi 34,9 milj. euroa, mikä johtui pääasiassa tammikuun 2012 alussa tehdystä alkoholijuomaveron korotuksesta.

Liikevaihto ilman alkoholijuomaveroa oli 590,7 milj. euroa (601,0 milj. euroa). Alkoholijuomaverotonta liikevaihtoa vähensivät Alkon hinnoittelukertoimien muutos, myynnin volyymin pieneneminen sekä Alkon omasta kertalasijärjestelmästä luopuminen.

Alkon liikevoitto vuonna 2012 oli 57,3 milj. euroa (67,0 milj. euroa), joka on 4,7 prosenttia (5,7 prosenttia) alkoholijuomaverollisesta liikevaihdosta. Alkon hinnoittelukertoimien pienentäminen ja litramyynnin väheneminen heikensivät liikevoittoa noin 14,8 milj. euroa. Panttivastuiden siirtäminen Suomen Palautuspakkaus Oy:lle vähensi liikevoittoa 2,0 milj. euroa. Alkoholijuomaveron korotus nosti varaston arvoa, mikä paransi liikevoittoa 3,3 milj. eurolla.

Alkon tilikauden voitto oli 44,4 milj. euroa (51,0 milj. euroa). Tulos oli odotettua parempi.

Alkon osuus Suomessa myytävästä alkoholista kasvoi

Alkon osuus Suomessa myydystä alkoholista kasvoi viime vuonna edellisvuodesta noin prosenttiyksiköllä 41,4 prosenttiin (40,2 prosenttia). Alkoholin kulutus Suomessa jatkoi laskuaan vuonna 2012. Alkoholin kokonaiskulutus sadan prosentin alkoholina asukasta kohden oli 9,6 litraa vuonna 2012. Alkoholia myytiin vähemmän niin Alkossa, muussa vähittäismyynnissä kuin ravintoloiden anniskelumyynnissäkin. Suomessa sitä myytiin sataprosenttisena alkoholina kaikkiaan 42,0 miljoonaa litraa.

Alkon myymälöiden myynti litroina väheni 102,3 miljoonaan litraan, joka oli 1,9 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Väkeviä alkoholijuomia myytiin 2,7 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Mietojen viinien myynti kasvoi 0,7 prosenttia. Panimotuotteiden myynti väheni 8,1 prosenttia.

Luomutuotteet ja eettisen kaupan tuotteet kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. Luomutuotteiden myynti kasvoi edellisvuodesta 26 prosenttia ja reilun kaupan myynti 9,3 prosenttia.

Alko on asiakkaiden mielestä vastuullinen ja palveleva

Suomi Tänään Kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa Alko oli kaupparyhmän ensimmäisellä ja kaikkien suomalaisten palveluyritysten joukossa neljännellä sijalla. Suomalaiset arvioivat Alkon myös Maine ja vastuullisuus -tutkimuksessa kaupan alan vastuullisimmaksi yritykseksi.

”Alkon monopoliasema velvoittaa tarjoamaan asiakkaille parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Tutkimustulokset osoittavat, että olemme onnistuneet tavoitteessamme olla vastuullinen ja palveleva, Suomen paras vähittäiskauppa”, sanoi Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen Alkon tulosinfossa maanantaina.

Suomalaiset kannattavat Alkon monopoliasemaa

Suomalaisista 80 prosenttia pitää nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina tai kiristäisi niitä, ilmenee THL:n vuosittain teettämästä kansalaisten Alkoholipoliittiset mielipiteet -tutkimuksesta. 90 prosentin mielestä väkeviä alkoholijuomia tulisi saada ostaa vain Alkosta. Yli 60 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että viiniä ja vahvaa olutta olisi myytävä vain Alkossa.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Hille Korhonen puh. 020 711 5745
talousjohtaja Minna Alitalo puh. 020 711 5441
viestintä- ja markkinointijohtaja Mika-Pekka Miettinen puh. 020 711 5345

Julkaistu 15.3.2013