tiedote

Juhannus kasvattaa Alkon asiakasmäärää

Juhannus on joulun jälkeen Alkon vilkkain sesonki. Juhannusviikolla myynti kasvaa noin 60 prosenttia. Litramääräinen kasvu on 1,2 miljoonaa litraa. Asiakkaita käy juhannusviikolla arviolta 1,4 miljoonaa.

Juhannusviikolla myynti on vastaavaan keskimääräiseen päivään verrattuna maanantaina 1,4-kertainen, tiistaina 2,0-kertainen, keskiviikkona 3,0-kertainen ja torstaina 4,2-kertainen. Juhannusaattona perjantaina, jolloin myymälät ovat avoinna 9–12, myynti on 0,4-kertainen keskimääräisen perjantain myynnistä.
Juhannuksen vaikutus myyntiin on arvioitu edellisen vuoden myyntilukujen perusteella.

Myynti tuoteryhmittäin

Juhannuksen vaikutuksesta valkoviinien myynti kasvaa litramääräisesti noin 324 000 litraa, eli 63 prosenttia. Punaviinien myynnin kasvu on 327 000 litraa, eli 71 prosenttia. Kuohuviinien myynti kasvaa juhannusviikolla 69 000 litraa, 70 prosenttia. Aromatisoitujen ja muiden mietojen viinien myynnit kasvavat juhannusviikolla lähes 43 000 litraa, eli yli kaksinkertaisiksi.

Valko-, puna- ja kuohuviineissä litramääräinen myynnin kasvu painottuu hintaryhmän 7–9,99 euroa maksaviin tuotteisiin.

Väkevistä juomista litramääräisesti eniten kasvaa maustamattomien vodkien myynti, noin 57 000 litraa eli 39 prosenttia. Maustamattomien viinojen myynti myynninlisäys on 45 000 litraa eli 36 prosenttia.

Panimotuotteista long drink -juomien myynninkasvu on 148 000 litraa eli 84 prosenttia. IV-oluiden myynti kasvaa 31 prosenttia, eli noin 59 000 litraa ja siidereiden myynti kasvaa miltei 15 000 litraa, eli 57 prosenttia.

Myymälöiden aukioloajat

Alkon myymälät palvelevat torstaina 20.6. klo 9–20 ja juhannusaattona perjantaina 21.6. klo 9–12. Juhannuspäivänä (la 22.6.) myymälät ovat kiinni.

Alko on koko maan kattava, tehokas ja asiantunteva erikoisliikeketju. Alkolla on 349 myymälää ja 105 myymäläverkostoa täydentävää tilauspalvelupistettä.

Lisätietoja:

tuoteviestintäpäällikkö  
Taina Vilkuna    
puh. 020 711 5107

viestintäsuunnittelija
Elina Tompuri
puh. 020 711 5449