tiedote

Alkon asemalla kansan vahva tuki

Alkon vuoden 2013 tulos, 38,2 milj. euroa, oli odotettua parempi. Suurin osa suomalaista pitää Alkon yksinoikeusasemaa hyvänä keinona rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta.   

Alkon liikevaihto oli 1175,0 milj. euroa vuonna 2013 (1 207,2 milj. euroa vuonna 2012). Liikevaihto ilman alkoholijuomaveroa oli 583,8 milj. euroa (590,7 milj. euroa). Alkoholijuomaverollista sekä alkoholijuomaverotonta liikevaihtoa vähensi pääasiassa alkoholijuomien litramyynnin pieneneminen 2,9 prosentilla.

Alkon myymälöiden myynti litroina väheni 99,2 miljoonaan litraan, joka oli 3,1 milj. litraa edellisvuotta (102,3 milj. litraa) vähemmän. Väkevien alkoholijuomien litramyynti väheni 5,5 prosenttia, mietojen viinien 1,4 prosenttia ja panimotuotteiden 4,0 prosenttia.
 
Vuonna 2013 valkoviinien myynti kasvoi 21,7 milj. litraan (21,4 milj. litraa) ja kuohuviinien 4,8 milj. litraan (4,6 milj. litraa). Eettisen kaupan tuotteita myytiin 156 tuhatta litraa enemmän.

Alkon liikevoitto oli 49,4 milj. euroa (57,3 milj. euroa), joka on 4,2 prosenttia (4,7 prosenttia) alkoholijuomaverollisesta liikevaihdosta.

Alkon tilikauden voitto oli 38,2 milj. euroa (44,4 milj. euroa). Tulos oli odotettua parempi.

Investoinnit henkilöstöön nostivat asiakastyytyväisyyden huippulukemiin

Alkon 2014–2016 strategiset tavoitteet ovat tarjota Suomen parasta asiakaskokemusta, olla Suomen vastuullisin palveluyritys ja paras työpaikka sekä tehokas erikoisliikeketju. Yksi strategisista tavoitteista saavutettiin etuajassa, kun Alko valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa 2014.

”Alkon pitkäjänteinen työ henkilöstön hyväksi konkretisoituu Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksen voittoon ja heijastuu myös asiakastyytyväisyyteen. Alko paransi viime vuonna asiakastyytyväisyyden arvosanaansa jo kuudetta vuotta peräkkäin Taloustutkimuksen Suomi Tänään – Kansallinen asiakaspalvelupalaute -tutkimuksessa”, kertoo Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen.

Suomalaiset kannattavat Alkon asemaa

Kansalaisista 65 prosenttia on sitä mieltä, että Alko ja sille annettu yksinoikeus alkoholijuomien myyntiin on hyvä tapa rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta. Tiedot käyvät ilmi vuosittain tehtävästä Alkoholipoliittiset mielipiteet -tutkimuksesta.

”Suomalaiset ovat tyytyväisiä Alkon palveluun ja kannattavat erityisasemaamme. Enemmistö suomalaisista haluaa pitää vahvan oluen, viinit ja väkevät juomat vain Alkossa. Huhtikuussa voimaan tulevan alkoholilainmuutoksen myötä voimme kertoa myös väkevien tuotteiden tiedot verkkosivuillamme. Tämä on hieno mahdollisuus meille palvella asiakkaitamme verkossa entistä paremmin”, jatkaa Korhonen.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Hille Korhonen
puh. 020 711 5745

ostojohtaja Minna Alitalo
puh. 020 711 5441

viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maritta Iso-Aho
puh. 020 711 5443
 
Lisää Alkon vuodesta 2013 vuosikertomuksesta ja yhteiskuntavastuuraportista.