Uutinen

Alko aikoo olla verkkokaupassa asiakaspalvelun edelläkävijä

Alko haluaa tarjota asiakkailleen parasta asiakaspalvelua ja se haluaa palvella asiakkaitaan siellä, missä he ovat. Alkon monikanavainen asiakaskokemus täydentyy palvelu kerrallaan. Verkkokauppaa kokeillaan yritysasiakkaiden kanssa keväällä ja se avataan yritysasiakkaille kesällä 2016. Verkkokaupan avaaminen kuluttajille tapahtuu loppuvuodesta 2016.

Alkon myyjät ovat asiantuntevia ja asiakaspalvelun edelläkävijöitä – tämä tulee näkymään myös verkkokaupassa.  Verkkokaupassa sopivan juoman löytäminen kulloiseenkin tilanteeseen on yhtä vaivatonta ja mukavaa kuin myymälässä.

Verkkokaupassa on kaikki Alkon valikoiman tuotteet. Valikoima on testattu ja turvallinen. Alkon laboratorio on Pohjoismaiden suurin alkoholintarkastuslaboratorio ja se analysoi vuosittain yli 80 000 näytettä. Verkkokauppa toimittaa tuotteita myös valikoiman ulkopuolelta – koko maailma on siis vain klikkauksien päässä. Alko hoitaa kaikki verovastuut ostajan puolesta.

"Verkkokaupasta voi ostaa tuotteita ympäri vuorokauden ja kaikkina viikonpäivinä. Tuotteisiin voi tutustua siis rauhassa silloin, kun asiakkaalle sopii", kertoo projektijohtaja Paula Kujansivu.

Tilatut ja maksetut tuotteet voi noutaa Alkon myymälöistä tai muualta sen palveluverkostosta. Tällä hetkellä Alkolla on 350 myymälää ja 94 noutopistettä. Yrityksille Alko tarjoaa myös kuljetusta yritysosoitteisiin. Myynninvalvonta on vastuullisen toiminnan kulmakivi ja myös verkkokauppa ja noutopisteet vaalivat tarkasti Alkon vastuullisia toimintatapoja. Tuotteiden luovutuksen yhteydessä tarkastetaan asiakkaan henkilöllisyys ja ikä.

Verkkokauppa on iso ponnistus, joka vaatii monta pienempää askelta ennen avausta. Ensimmäisen asiakkaille näkyvän askeleen kohti verkkokauppaa Alko otti marraskuun alussa. Alko aloitti pääkaupunkiseudulla kokeilun, jonka myötä toimintatavat ennakkotilausten osalta muuttuivat. Mikäli asiakas haluaa tilata juomia ennakkoon ja saada ne valmiiksi kerättynä, hänet ohjataan Alkon keskitettyyn asiakaspalveluun. Uudistuksella asiakas saa palvelun yhdestä pisteestä ja myymälöiden henkilökunnalle vapautuu aiempaa enemmän aikaa myymäläasiakkaiden henkilökohtaiseen palvelemiseen.