tiedote

Alko saavutti strategisia tavoitteitaan

Alkon vuoden 2014 tulos, 40,8 milj. euroa, oli odotettua parempi. Suomalaisten mielestä Alko on hoitanut vastuullisen tehtävänsä hyvin.

Alkon liikevaihto oli 1 179,8 milj. euroa vuonna 2014 (1 175,0 milj. euroa vuonna 2013). Liikevaihto ilman alkoholijuomaveroa oli 575,7 milj. euroa (583,8 milj. euroa). Alkoholijuomaverotonta liikevaihtoa vähensi litramyynnin pieneneminen 2,6 prosentilla.

Alkon myynti litroina laski 96,7 (99,2) milj. litraan, joka oli 2,6 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Väkevien alkoholijuomien litramyynti väheni 4,8 prosenttia, mietojen viinien 0,9 prosenttia ja panimotuotteiden 4,4 prosenttia. Valkoviinien myynti kasvoi 0,2 prosenttia, kuohuviinien 3,3 prosenttia ja alkoholittomien juomien 3,3 prosenttia.

Liikevoitto oli 50,5 (49,4) milj. euroa, joka on 4,3 (4,2) prosenttia alkoholijuoma-verollisesta liikevaihdosta.

Tilikauden voitto oli 40,8 (38,2) milj. euroa. Tulos oli ennakoitua parempi.

Alkon hallitus esittää 40 milj. euron osingonmaksua valtiolle.

Alko jälleen Suomen paras työpaikka ja asiakaspalvelija

Alkon pitkäjänteinen työ henkilöstötyytyväisyyden kehittämiseksi toi voiton Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa toista kertaa peräkkäin. ”Alkolaisten työssäviihtyminen heijastuu myös asiakastyytyväisyyteen. Suomi Tänään Kansallisen asiakaspalvelupalautetutkimuksen mukaan tarjoamme vähittäiskaupan parasta palvelua”, kertoo Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen.

Alkon myymäläverkosto monimuotoistui entisestään. Erilaisilla liikepaikoilla, uusilla myymäläkonsepteilla, kuten Esplanadin myymälä, ja erikokoisilla myymälöillä sijainniltaan eri kaupan toimijoiden naapurissa vastattiin sekä asiakkaiden, tehokkuuden että terveen kilpailun ohjelman vaatimuksiin.

Suomalaiset kannattavat Alkon asemaa

Kaksi kolmesta suomalaisesta pitää Alkon yksinoikeusasemaa hyvänä keinona rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta. Kansalaisista 60 prosenttia on sitä mieltä, että vahvaa olutta tulisi saada ostaa vain Alkosta. Viinien osalta 55 prosenttia haluaa pitää Alkon ainoana myyntikanavana, 89 prosentin mielestä väkevät juomat kuuluvat vain Alkoon. Tiedot käyvät ilmi THL:n vuosittaisesta Alkoholipoliittiset mielipiteet -tutkimuksesta. 

”Asemamme vahva kannatus kielii siitä, että olemme onnistuneet vastuullisessa asiakaspalvelussa hyvin. Enemmistö suomalaisista haluaa edelleen säilyttää vahvan oluen, viinit ja väkevät juomat myymälöissämme ja näkee Alkon parhaana tapana ehkäistä alkoholihaittoja”, sanoo Korhonen.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Hille Korhonen puh. 020 711 5745

talousjohtaja Anton Westermarck puh. 020 711 5441

viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maritta Iso-Aho puh. 020 711 5443  

Lisää Alkon vuodesta 2014 vuosikertomuksesta ja yhteiskuntavastuuraportista.