tiedote

”Alkoholi on Yhdysvaltojen demokraattisin hyödyke”

Yhdysvaltojen osavaltiot ja hallintoalueet, jopa hyvin pienetkin alueet, voivat itse määritellä itselle tavan järjestää alkoholin valmistus ja alkoholin tukkukauppa sekä vähittäiskauppa. Tämän vuoksi Yhdysvaltojen alkoholimonopoleja edustavan yhdistyksen toimitusjohtaja James M. Sgueo pitää alkoholia Yhdysvaltojen demokraattisimpana hyödykkeenä. Osavaltioista 18:ssa alkoholikauppaa on rajoitettu osavaltiotasolla.

Yhdysvalloissa alkoholin ikärajoja nostettiin 1980-luvun lopulla 21 ikävuoteen. Keskustelu ikärajojen madaltamisesta ei ole esillä, vaikka laskulla rikollisuuslukuja saatettaisiin saada alaspäin. Tuhannet pelastetut ihmiselämät painavat toisessa vaakakupissa enemmän.

”Kuuntelemme liikaa niitä, jotka haluavat myydä ja ostaa alkoholia kaikkina vuorokaudenaikoina. Kuuntelemme liian vähän tiedettä ja sen vastauksia siihen, miten käy, jos vapautamme alkoholikauppaa”, painottaa Sgueo.

Esimerkiksi Washingtonin osavaltiossa alkoholikaupan yksityistäminen on lisännyt alkoholihaittoja, nostanut alkoholin vähittäismyyntihintoja ja supistanut kuluttajien saatavilla olevia valikoimia.

Kontrollista asiakaspalveluun

Järjestelmissä ei ole kyse vain alkoholinkäytön haittojen hillitsemisestä, vaan asiakkaille halutaan tarjota mahdollisimman hyviä tuotteita ja asiakaspalvelua. Asiakkaiden vaatimukset ovat kasvaneet ja kontrollijärjestelmien on pysyttävä asiakkaiden vaatimusten perässä.

”Erinomaisen asiakaskokemuksen luominen on tärkeää”, sanoo Kanadan alkoholimonopoleja edustavan yhdistyksen CALJ:n toimitusjohtaja Brian Harriman.

Alkoholituottajille keskitetyn mallin kautta toimiminen on helpompaa, sillä niin pieni kuin suurikin tuottaja pääsee helposti markkinoille. Juomatoimittajat saavat yhden toimijan kautta laajan levityksen tuotteilleen.

”Pikaruokaloista saa vain sopimustuottajan limonadia”, Sgueo vertaa.

Kanadassa alkoholin tukkumyynti on provinssien järjestämää ja vähittäismyynti on täysin vapaata vain Albertan provinssissa. Monessa provinssissa on rinnakkain sekä hallinnon alkoholikauppoja ja yksityisiä lisensseillä toimivia liikkeitä.  Jokaisen provinssin järjestelyissä on omat piirteensä.  Yhdysvalloissa 18 osavaltiossa alkoholin tukku- tai vähittäismyynti on jollain tavoin osavaltion järjestämää. Näiden lisäksi monilla muilla pienemmillä alueilla alkoholin myynnille on rajoituksensa.

Lisää tietoa pohjoisamerikkalaisista alkoholimarkkinoista löytyy osoitteesta www.nabca.org ja www.calj.org.

Lisätietoja

Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maritta Iso-Aho, maritta.iso-aho@alko.fi, 020 711 5443Viestintäasiantuntija Ilari Ceder, ilari.ceder@alko.fi, 020 711 5449