Uutinen

Asiointi Alkon myymälöissä saa suosittelemaan

Alko on kevään tutkimusten mukaan asiakaskokemuksellaan kauppaketjujen ykkönen Suomessa ja viidenneksi paras, kun mukaan otetaan kaikki toimialat.

Asiakkaat kokevat asioinnin myymälässä helpoksi ja moni jopa odotuksensa ylittäväksi. Asiakkaiden suositteluhalukkuus myymäläasioinnin perusteella onkin kehittynyt jatkuvasti erinomaisemmalle tasolle vuodesta 2014.

Vahvuuksinamme ovat myyjien ystävällisyys sekä asiantuntemus. Myyjät ehtivätkin tarjota apuaan 40 prosentille asiakkaista ja useimmat asiakkaat apuun mielellään tarttuvatkin.

Kehitettävääkin löytyy ensivaikutelman, myymälätilojen viihtyvyyden ja tuote-esillepanojen suhteen.

Alkuvuoden aikana alueellisesti parhaimpia asiakaskokemuksia luotiin Lapissa, Lounais-Suomessa sekä Oulussa. Suomen parhaat asiakaskokemukset toteutuivat Suonenjoella, Puumalassa sekä Kittilän keskustamyymälässä.

Hyvä asiakaspalvelija asettuu asiakkaan kenkiin

Hyvä asiakaspalvelukokemus syntyy yleensä siitä, että myyjällä ja asiakkaalla on tarpeeksi aikaa kohdata toisensa. Näin uskoo ainakin Puumalan Alkon myymäläpäällikkö Matti Siukola. Tärkeää on myös se, että myyjät haluavat palvella.

”Puumalassa henkilökuntamme on asiakaspalveluhenkistä. Myyjät ovat sitoutuneita, kokeneita ja he tunnistavat sen, että palvelu on Alkon toiminnan ydin”, Siukola kehaisee.

Siukolan mukaan Puumalassa asiakaspalvelua auttaa se, että myymälä on verraten pieni, joten myyjien on helppo havaita uudet asiakkaat. Huomaavaisuus on ensimmäinen askel ja toinen on asiakkaan tarpeiden täyttäminen.

”Hyvä palvelu on asiakkaan kokonaisvaltaista kuuntelemista ja asiakkaan asemaan asettumista. Tarkoituksena on täyttää jokaisen asiakkaan kaikki tarpeet”, Siukola kiteyttää.