Eettisen kaupan tuotteet nosteessa Alkossa

Tammi–syyskuussa 2015 eettisen kaupan tuotteita on myyty Alkossa noin 950 tuhatta litraa. Määrä on suurempi kuin koko vuoden 2013 aikana myyty 920 tuhatta litraa eettisen kaupan tuotteita. Vuonna 2014 eettisen kaupan tuotteita myytiin noin 1,2 miljoonaa litraa. Kaikesta Alkon myynnistä eettisiä tuotteita on noin prosentti.

Alkon valikoimissa eettisen kaupan tuotteita on ollut vuodesta 2007 lähtien. Eettinen kauppa perustuu ajatukselle, että alkuperämaan pientuottajille ja työntekijöille maksetaan oikeudenmukainen korvaus heidän työstään. Kaikki valikoimamme eettisen kaupan tuotteet (Reilu Kauppa, Fair for Life ja For life) ovat saaneet kansainvälisen sertifikaatin. Näillä tuotteilla on yleisesti hyväksytty auditointijärjestelmä.

”Eettisten tuotteiden myynnin kasvu on selkeästi kasvava trendi muuallakin kuin Alkossa. Asiakkaat ovat entistä valveutuneempia tuotteiden alkuperän suhteen ja haluavat varmistaa, että tuotteiden valmistuspaikoilla maksetaan riittävä korvaus tehdystä työstä”, toteaa Alkon vastuullisuuspäällikkö Laura Varpasuo.

Vuonna 2013 Alkossa oli myynnissä 42 erilaista eettisen kaupan tuotetta. Vuonna 2014 eettisen kaupan tuotteita oli valikoimissa 57 ja tänä vuonna eettisen kaupan tuotteita on ollut valikoimissa niin ikään 57 erilaista. Asiakkaan valinnoilla on merkitystä, sillä eettisen kaupan tuotteiden valikoimaa kehitetään myynnin kehityksen pohjalta. Eettisen kaupan valikoimassa on pääasiassa viinejä ja oluita.

”Eettisten tuotteiden ottaminen valikoimiin ei ole Alkon ainoa keino taata tuotteiden reiluutta. Alko tekee jatkuvasti työtä oman hankintaketjunsa eettisyyden eteen”, Varpasuo kertoo.