Entistä monipuolisempi valikoima jokaisessa Alkossa

Valikoimanohjauksen uudistus näkyy asiakkaalle siten, että tarjolla on enemmän vaihtoehtoja.

Alkojen hyllyt ovat jatkossa entistä monipuolisemmat kahdesta eri syystä. Ensinnäkin Alko lanseeraa uuden alkoholittomien tuotteiden valikoiman sekä esillepanon.

Lisäksi yli 2 700 tuotteen vakiovalikoima näkyy entistä monipuolisemmin asiakkaiden valintojen mukaisesti kaikissa Alkon myymälöissä Hangosta Nuorgamiin.

”Molemmat uudistuksemme lähtevät asiakkaiden tarpeista. Suomalaiset kuluttajat haluavat parempia alkoholittomia tuotteita itselle ja vieraille tarjottaviksi. Valikoimanohjauksen uudistus näkyy asiakkaalle siten, että hänellä on enemmän vaihtoehtoja sekä hinnan että eri tuoteryhmien sisällä”, kertoo Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen.

83-vuotisen historiamme paras alkoholittomien juomien valikoima

Alko on alkoholittomien tuotteiden valikoiman kehittämisessä ja esilletuomisessa trendin aallonharjalla, sillä alkoholittomien tuotteiden kulutus on maailmanlaajuisesti kasvussa.

Asiakkaat saavat huippupalvelua myös alkoholittomissa, sillä myymälöiden valikoimaan on valittu markkinoiden parhaat tuotteet ja henkilökunta osaa neuvoa niiden valinnassa.

Toukokuun lopulla Alkon myymälöihin ilmestyvät uudet ja näyttävän turkoosit alkoholittomien tuotteiden esillepanot.

”Alko on parhaaseen mahdolliseen aikaan liikkeellä, koska alkoholittomien tuotteiden kysyntä on voimakkaasti kasvavaa. Alkuvuonna alkoholittomien myynnin kasvu litroissa on ollut yli 40 prosenttia”, taustoittaa alkoholittomien juomien lanseerausta johtanut tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.

222 tuotesegmenttiä

Alko on parantanut entisestään myymälöidensä valikoimia koko maassa. Uudenlainen valikoimanohjaus näkyy kaikissa Suomen Alkoissa myymälöiden tarjonnan monipuolistumisena.

Jatkossa Alkon valikoimaa hallinnoidaan 222 erilaisen tuotesegmentin avulla, jotka kattavat päätuoteryhmien (väkevät, viinit, oluet) kaikki alatyypit makutyypit mukaan luettuina.

Paikallinen maku huomioidaan myymälöissä siten, että myymälät voivat jatkossa päättää neljänneksestä omasta valikoimastaan kysynnän perusteella. Lisäksi hyllyiltä löytyy jatkossa entistä enemmän pientuottajien tuotteita.

”Alkon vakiovalikoimassa on kokonaisuudessaan noin 2 700 tuotetta ja keskikokoisessa myymälässä on tarjolla noin 1 400 tuotetta, joista 600 erilaista viiniä. Uudessa valikoimanhallintamallissa on tarkoituksena osua myymälävalikoimalla asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin”, sanoo Alkon valikoimanhallinnanpäällikkö Petri Aalto.