tiedote

Parempaa olutpalvelua Alkosta

Alko parantaa olutpalveluaan entisestään. Syynä tähän on viimevuosien kotimaisen olutkulttuurin myönteinen kehittyminen. Perinteisen lagerin rinnalle olutsanastoon ovat vakiintuneet alet, ipat, weizenit, pilsit, bockit, porterit, saisonit ja muut erikoisoluttyypit.

Jatkossa asiakkaat saavat Alkosta entistä herkullisemman kattauksen erilaisia oluita. Valikoima kasvaa erityisesti suomalaisten pientuottajien oluttarjokkaista, sillä Alko on kehittänyt toimintaansa pienpanimoiden toivomaan suuntaan. Myös erikoisoluiden valikoimaa Alkoissa aiotaan lisätä.

Vuoden alusta pientuottajat ovat voineet valita 1­–10 Alkoa, joihin haluavat tuotteitaan toimittaa. Tuottajat päättävät itse tarjoamansa tuotteet ja asettavat niille kuluttajahinnan. Tällä hetkellä mukana on yhdeksän pienpanimoa 14 tuotteella.

Uudistus mahdollistaa hyvinkin pienten tuottajien oluiden tarjoamisen Alkoissa ja paikallisesti saatavien tuotteiden myymisen. Aiemmin pienpanimoiden tuotteet piti tarvittaessa saada tarjolle koko maahan.

Uusi pientuottajien valikoima kehittyy heidän aktiivisuutensa mukaisesti. Tämän takaa se, että pientuottajan olut on Alkon valikoimassa parissa kuukaudessa – jopa kuukaudessa – tuotteen tarjoamisesta. Näin Alkot voivat tarjota entistä monipuolisemmin ja ketterämmin lähituotteita, sillä oman kylän panimo tai muu tuottaja voi tarjota esimerkiksi kausituotteita tai erikoiseriä oman paikkakuntansa Alkon hyllyille.

”Suomalainen olut on ensiluokkaista. Uusi tapamme toimia mahdollistaa entistä monipuolisemmat olutvalikoimat. Toivomme, että kotimaiset pienpanimot lähtisivät vieläkin aktiivisemmin mukaan tähän uuteen mahdollisuuteen. Autamme mielellämme käytännön asioissa. Tarjoaminen itsessään on yksinkertaista”, intoilee Alkon tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.

Lähitulevaisuudessa Alko myös profiloi joitakin myymälöitään entistä enemmän olutpainotteisiksi. Nämä myymälät ovat sellaisia, joista erikoisolutta ostetaan erityisen paljon ja siksi tarjontaakin laajennetaan. Myymälöihin pyritään ohjaamaan kyseisen alueen pienpanimoiden tuotteet. Tässä vaiheessa Alko on valinnut 32 myymälää, joihin paikallisesti saatavia tuotteita pyritään ohjaamaan yhteistyössä pienpanimoiden kanssa. Muutenkin näissä myymälöissä on laajempi olutvalikoima sekä erikoiseriä saatavilla. Erikoismyymälöille lisäksi toteutetaan syvennettyä olutkoulutusta, mutta myös koko ketjussa vahvaa olutkoulutusta tullaan jatkamaan.

Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia oluesta ruokajuomana

Suomalaisten kiinnostus erikoisoluisiin on nousussa numeroidenkin valossa. Vuonna 2014 erikoisoluiden myynti Alkossa kasvoi yli 20 prosenttia ja tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla myynti lisääntyi noin 10 prosentilla.

”Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia erilaisista mauista, oluttyypeistä ja oluesta ruokajuomana. Alko kasvattaa erikoisoluiden valikoimaansa aktiivisesti”, taustoittaa Kauppinen.

Alkon noin 200 tuotteen erikoisolutvalikoima on miltei 70 prosenttia oluiden kokonaisvalikoimasta. Oluiden kokonaiskysynnästä ne muodostavat 23 prosenttia. Litramyyntiin nähden valikoima on laaja. Vuonna 2014 Alkon valikoimassa oli noin 290 olutta: Kotimaista ja kansainvälistä premiumlageria, runsaasti klasikkotuotteita oluttyypeittäin sekä pienempien tuottajien tuotteita sekä erikoisuuksia. Kotimaisia pienpanimotuotteita viime vuonna oli 71.

Kotimaisten pienpanimo-oluiden osuus oluiden kokonaiskysynnästä on kasvanut viime vuosina ja vuonna 2014 se oli viisi prosenttia.

Katso lista olutpainotteisista myymälöistä täältä

Lisätietoja

Tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen, 020 711 5381, mika.kauppinen@alko.fi
Viestintäasiantuntija Ilari Ceder, 020 711 5449, ilari.ceder@alko.fi
Pienpanimoliiton puheenjohtaja Mika Tuhkanen, 0400-869 311