tiedote

Alko tavoittelee 1500 oluen valikoimaa

Suomalainen olutkulttuuri kehittyy. Asiakkaat etsivät yhä monipuolisempia olutmakuja. Alko on kasvattanut olutvalikoimaansa voimakkaasti ja tukenut olutkulttuurin myönteistä kehitystä. Alkon oluiden litramyynti kasvoi tämän vuoden tammi-huhtikuussa yhteensä noin kaksi prosenttia ja erikoisoluiden myynti yli 15 prosenttia. Alko haluaa varmistaa asiakkailleen tulevaisuudessa yhä laajemman valikoiman huippulaadukkaita ja tutkitusti turvallisia tuotteita. Tänä vuonna Alko uskoo valikoiman ylittävän 650 oluen rajan, ja lähitulevaisuudessa tavoite on 1500 oluen valikoima.

Uutuudet kiinnostavat

Alko kehittää henkilökunnan tuoteosaamista kaikkien tuoteryhmien, myös oluen, osalta. Santeri Saarinen työskentelee myyjänä Alkon Tampereen Anttilan myymälässä ja lisäksi hän toimii muiden alkolaisten kouluttajana.  Hän on yksi Alkon oluen huippuosaajista.

”Oluet kiinnostivat minua jo aiemmin baarimikon työssäni, mutta todellinen kiinnostus alkoi siirryttyäni Alkon palvelukseen. Olen lukenut paljon erilaisia julkaisuja, kysellyt panimomestareilta ja käynyt pitkiä keskusteluja kollegoiden ja muiden alan harrastajien kanssa”.

Oluissa häntä kiehtoo vapaus tehdä erilaisia asioita, joissa vain panimomestarin innovatiivisuus on rajoitteena. ”Panimomestari voi tehdä vaikka minkälaista twistiä erilaisilla menetelmillä ja raaka-aineilla. Oluessa on asennetta.”

Käsityöläis- (crafted) ja pienpanimo-olutbuumin lisäksi klassiset oluttyypit ja -tyylisuunnat ovat nousussa. Niissä kunnioitetaan oluttyyppien historiaa ja tyyliä. Klassiset tyylisuunnat voimistuvat mm. trappisti- ja IPA-oluissa. Pienpanimotrendi tuo sitten oman mausteensa klassisiin tyylisuuntiin, sillä niiden maussa on enemmän särmää ja voimakkuutta.  Asiakkaat odottavat innolla oluiden uutuuksia, esimerkiksi pienpanimo-oluita, vahvoja aleja, imperial stouteja ja saisoneita.

”Asiakkaat kysyvät entistä pikkutarkempia olutkysymyksiä, kuten tuotteissa käytettyjä humalalajikkeita. Olutta käytetään entistä enemmän myös erilaisten ruokien raaka-aineena.”

Alkon olutvalikoima laajenee

Santeri Saarisen mukaan asiakkaat antavat nousujohteista palautetta olutvalikoiman monipuolisuudesta ja vaihtuvuudesta. Monet ovat ihmeissään olutvalikoiman laajuudesta. Harmitteluja tulee siitä, kun kaikkia Alkon valikoiman oluita ei esimerkiksi Tampereen myymälöistä löydy.

”Olisi hienoa jos Alkolla olisi joissain isoissa kaupungeissa olutmyymälä, todellinen olutharrastajan unelma. Valikoimassa pitäisi olla laajasti oluttyypeittäin harvinaisuuksia ja valtavirrasta poikkeavia oluita sekä tietenkin niitä perinteisiä olutmaailman kulmakiviä. Niistä on hyvä valikoima tehty.”

Asiakkaiden ja olutharrastajien yhä laajemman olutvalikoiman viesti onkin kuultu, sillä Alko on kasvattanut olutvalikoimaansa yhä voimakkaammin 2015 kesästä lähtien. Viime vuonna Alkossa oli myynnissä 539 erilaista olutta, mikä oli 20 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tänä vuonna valikoima tullee ylittämään 650 oluen rajan, ja lähitulevaisuudessa Alko tavoittelee 1500 oluen valikoimaa. Alko on avannut valikoimansa avoimeksi kotimaisille pienpanimo-oluille.

Verkkokauppa tuo olutvalikoiman kaikkien suomalaisten saataville

Alko valmistautuu marraskuussa tapahtuvaan verkkokaupan lanseeraukseen. Tämä tulee mahdollistamaan koko upean valikoiman valtakunnallisen saatavuuden. Toisen vuosipuoliskon aikana valikoimiin tulee enemmän erikoisoluita kuin koskaan, noin 200 erikoisolutta. Vuoden 2017 suunnittelu on jo täydessä käynnissä. Valikoiman kasvattaminen jatkuu, mistä esimerkkinä mainittakoon mahdollisimman laaja trappistikattaus.

Katso lista olutpainotteisista myymälöistä täältä

Lisätiedot:
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, puh. 020 711 5443
viestintäasiantuntija Ilari Ceder, puh. 020 711 5449