Uutinen

Kysely paljastaa: asiakkaiden tyytyväisyys Alkon valikoimiin nousussa

Alko tutki vuonna 2015 asiakkaiden mielipiteitä valikoimiinsa liittyen. Asiakkaiden tyytyväisyys Alkon valikoimiin on nousussa ja kouluarvosana-asteikolla asiakkaiden antamien arvosanojen keskiarvo on 8,37.

Tyytyväisimpiä asiakkaat ovat Alkon viinivalikoimaan. Valikoima saa asiakkailta arvosanaksi 8,57. Väkevien osalta arvosana on 8,51 ja oluiden 7,96. Oluiden ja väkevien arvosanat ovat mittaushistorian korkeimmat.

”Ylivoimaisesti suurin osa asiakkaistamme pitää valikoimiamme hyvinä. Haasteena on palvella myös niitä todellisia konossöörejä, jotka maistelevat ja harrastavat juomia. Heille valikoimamme ei ole vielä tarpeeksi laaja”, tulkitsee Alkon tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.

Alkon valikoimissa oli vuonna 2015 yhteensä 5 727 erilaista tuotetta. Kasvua vuoteen 2014 oli liki 100 tuotteen verran.

Alko toteutti vuonna 2015 laajan valikoiman kohdentamisen uudistuksen. Tavoitteena on varmistaa mahdollisimman laaja ja kyseisen alueen asiakastarpeen mukainen valikoima jokaisessa Alkon myymälässä. Uudessa ohjausmallissa Alkon valikoima on jaoteltu 222 erilaiseen tuotesegmenttiin. Tuoteryhmäpuuksi hahmotetulla segmenttijaolla Alkon tuotteet jaotellaan myymälöihin asiakastarpeen mukaisesti.

”Olemme pystyneet aiempaa paremmin kohdentamaan tarjontaa kysynnälle. Eli esimerkiksi sellaisissa myymälöissä, joissa kysytään paljon rotevia ja voimakkaita punaviinejä, pystytään tarjoamaan aiempaa enemmän tällaisia tuotteita”, kertoo Alkon valikoimanhallinnan päällikkö Petri Aalto.

”Hienoa, että valikoimatyytyväisyys on noussut ja uudistustemme myötä vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin yhä paremmin. Palautteen perusteella meillä on kuitenkin edelleen kehitettävää, ja jatkamme työtä muun muassa olutvalikoiman monipuolistamiseksi sekä yleisesti uutuuksien ja trendituotteiden nopeampaan valikoimaan ottamiseen. Toivomme asiakkailtamme jatkuvaa palautetta valikoimasta. Minkälaisia tuotteita toivotaan?”, Kauppinen sanoo.

Tänä vuonna avautuva Alkon verkkokauppa osaltaan laajentaa jokaisen suomalaisen saatavilla olevaa valikoimaa. Tavoitteena on, että jatkossa kaikki Alkossa myynnissä olevat tuotteet ovat saatavilla myös verkkokaupassa.

Tutkimukseen vastasi 1 018 suomalaista, jotka ovat viimeisen kolmen kuukauden aikana asioineet Alkossa. Otos oli iän ja sukupuolen suhteen edustava. Kysely toteutettiin elokuussa 2015.