Uutinen

Kysely paljastaa: Henkilökohtainen palvelu on tärkeää sekä Alkon myymälässä että verkossa

Alko toteutti verkkokyselyn osana kevään ikärajavalvonnan ”Kiitos, kun näytit paperisi” -kampanjaa. Kampanjan aikana nuoret asiakkaat saivat purkkakortin kiitokseksi, mikäli he näyttivät henkilöllisyyspaperit oma-aloitteisesti.

Purkkakortissa kannustettiin vastaamaan verkkokyselyyn, jossa kartoitettiin asiakkaiden toiveita Alkon parhaasta mahdollisesta palvelusta myymälässä ja verkossa.

Alko.fi:lle hyvä kouluarvosana

Kampanjan aikana 658 asiakasta osallistui vastaa ja vaikuta -kyselyyn. Suurin osa vastaajista oli iältään 20–24-vuotiaita. Yli 95 prosenttia oli vieraillut alko.fi-sivuilla jo ennen kampanjaa.

Vastaajat antoivat alko.fi:lle kouluarvosanan 8,3. Verkkosivujen lisäksi nuoret asiakkaat pitivät Alkon tärkeimpänä viestintäkanavana Facebookia, sen jälkeen tulivat Instagram, YouTube ja Twitter. Näissä kanavissa Alko viestiikin aktiivisesti. Sen lisäksi asiakkaat toivoivat Alkon viestivän Snapchatissa ja WhatsAppissa. Näissä kanavissa Alkolla ei ole asiakasviestintää tällä hetkellä.

Asiakaspalvelu koetaan tärkeäksi myös verkossa

Alko avaa verkkokaupan kuluttajille marraskuussa. Nuorilta asiakkailta kysyttiin myös kiinnostusta verkkokaupan palveluihin.

Verkkokaupan etuna ja tärkeimpänä ominaisuutena painottui henkilökohtainen chat-palvelu, jonka on tarkoitus palvella Alkon myymälöiden aukioloaikoina. Tärkeää on mahdollisuus suunnitella ruoka- ja juomakokonaisuuksia ja ostaa tuotteet saman tien. Myymälöiden tärkeimmät ominaisuudet ovat henkilökohtainen palvelu ja mahdollisuus tehdä ostoksia muun kauppareissun yhteydessä.

Kuohu-, valko- ja punaviinit olivat suosituimmat tuoteryhmät, joita vastaajat haluaisivat ostaa verkkokaupasta. Drinkkitarvikkeet ja muut oheistarvikkeet herättivät myös kiinnostusta.

Alko sai runsaasti avoimia terveisiä. Myymälöiden asiakaspalvelu sai paljon kiitosta.

”Alkossa on todella hyvä palvelu, riippumatta siitä missä myymälässä asioi.”

”Pidän Alkoissa asioimisesta asiantuntevan ja henkilökohtaisen palvelun vuoksi. Tulevasta verkkokaupasta huolimatta tiedän palaavani kivijalkamyymälöihin juuri näiden seikkojen vuoksi.”

”Teillä on aina niin asiantuntevat ja iloiset myyjät. Ihana tulla kysymään, kun ei tunne itseään typeräksi ja aina löytyy joku hyvä suositus.”

Laaja valikoima toiveena

Verkkokaupan toivottiin olevan helppokäyttöinen ja tarjoavan myymälöitä laajempaa alkoholijuomavalikoima.

”Toiveena entistä runsaampi eurooppalaisten viinien ja oluiden valikoima.”

”Olutvalikoima laajemmaksi ja monipuolisemmaksi.”

Alkon verkkokaupan kehittämisen tavoitteena on ollut, että sopivan juoman löytäminen kulloiseenkin tilanteeseen on yhtä vaivatonta ja mukavaa kuin myymälässä.

Alkon valikoimassa oli vuoden 2015 aikana yli 5 700 tuotetta. Alkon tavoitteena on tarjota vuonna 2020 noin 10 000 tuotetta, joista 1 500 on erilaisia oluita.

Myymälöissä on tulevaisuudessa tarjolla kehittynyt asiakastarpeen mukainen valikoima ja verkkokaupasta asiakas saa helposti koko valikoiman.

 Tuotteiden hinnat askarruttavat

Palautteissa toivottiin Alkon hintojen alentamista. 

”Hintoja voisi hioa alaspäin.”

Hinnoittelussa tasapuolisuus on Alkon kantava idea. Tuotteilla on mahdollisuus kilpailla Alkon hyllyillä keskenään, sillä tavarantoimittajat asettavat omien tuotteidensa hinnan. Alko ei siis itse hinnoittele tuotteitaan. Suurin osa alkoholituotteiden hinnasta muodostuu alkoholijuoma- ja arvonlisäveroista.

 

Alko palvelee ja viestii seuraavissa verkko- ja somekanavissa:

www.alko.fi
www.facebook.com/alko.palvelee
www.twitter.com/Alko_Oy
www.instagram.com/Alko_oy
www.youtube.com/user/Alkopalvelee
www.linkedin.com/company/Alko-oy