Henkilö

Master of Wine innostuu samppanjasta

Alkon tuoteviestintäpäällikkö ja Master of Wine Taina Vilkuna tietää viineistä lähes kaiken mahdollisen. Suurimmat innostuksen väristykset antaa samppanja ja sen rikas makumaailma.

Kun Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna sai viime syksynä tietää läpäisseensä viinialan arvostetun Master of Wine -tutkinnon, päällimmäisenä tunteena oli riemu ja helpotus. Takana oli satoja tunteja viinitietouden opiskelua, lukuisia sokkona maisteltuja viinejä, sivukaupalla esseitä ja tenttivastauksia, mutta myös muutama matkan varrelle osunut epäonnistuminen. Nyt, seitsemän vuoden opintojen jälkeen, vuosia sitten herännyt unelma oli vihdoinkin sinetöity päätökseen.

Kaikki alkoi kesätyöstä vuonna 1988, jolloin Vilkuna opiskeli kansainvälistä politiikkaa Tampereen yliopistossa. Isoveljensä innostamana hän haki kesätöihin Tampereen Tesoman Alkoon. Tunnollinen kesätyöntekijä hakeutui mukaan Alkon tuotekoulutuksiin, jotta voisi myyjänä auttaa asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Lisääntyvä viinitietous herätti syvemmän kiinnostuksen, ja pian Vilkuna oli jo yhdessä muiden Tampereen alkolaisten kanssa perustamassa omaa viinikerhoa.

”Se oli ensimmäinen viinikerho, jossa olin mukana. Tiedonjanoni oli valtava. Pian liityinkin mukaan myös viinikerho Munskänkarnan Tampereen osaston toimintaan”, Vilkuna muistelee.

Vuonna 1990 Alkon Tampereen aluetoimistossa avautui konttoristin paikka, jota Taina Vilkuna päätti hakea. Tehtävään valittu Vilkuna alkoi erilaisten lupa-asioiden ohella järjestää myös oman talon viinikoulutuksia ja -kursseja. Erilaisia titteleitä on Alkossa ehtinyt olla kymmenkunta, nykyistä tuoteviestintäpäällikön pestiä hän on hoitanut vuodesta 2006 lähtien.

Juomavariaatioiden ja makujen monimuotoisuus on innostanut ja motivoinut jatkuvaan oppimiseen. Alan arvostetuinta, mutta myös vaikeinta Master of Wine -tutkintoa hän lähti tavoittelemaan reilu seitsemän vuotta sitten. Tittelin on ennen Vilkunaa saavuttanut Suomessa ainoastaan kaksi henkilöä, koko maailmassa 397 viinitietäjää.

Brittiläisen Masters of Wine -instituutin myöntämä tutkinto koostuu kolmesta osasta: teoriakokeesta, sokkomaistelusta ja tutkielmasta. Sokkomaistelun Vilkuna läpäisi jo viisi vuotta sitten, toisella yrittämällä. Maistelu kestää kolme päivää, ja jokaisena päivänä arvioidaan 12 viiniä. Jokaista viiniä saa arvioida 11 minuuttia, ja siitä pitää kertoa rypäle, valmistusmaa, alue, valmistustapa, laatu- ja hintataso sekä viinityyppi.

”Kuvittelin etukäteen, että sokkomaistelu olisi tutkinnon vaikein osa. Siinä auttoi kuitenkin se, että Alkon valikoimissa on viinejä kaikkialta maailmasta. Täällä on ollut mahdollisuus tutustua viineihin monipuolisesti.”

Teoriakokeen Vilkuna selvitti pari vuotta myöhemmin. Viisipäiväisessä tentissä piti tietää muun muassa maaperätyypeistä, kasvitaudeista, hiivoista, viinin kypsytyksestä ja globaalista viinikaupasta.

Hyväksytty tutkielma käsitteli makutyyppien vaikutusta viinien myyntiin Alkossa. Sekä aistinvaraiseen arviointiin että kemialliseen analyysiin perustuvia viinien makutyyppejä on hyödynnetty Alkossa vuodesta 2012 lähtien.

”Suomalaisten suosimat makutyypit ovat punaviineissä mehevä ja hilloinen ja valkoviineissä pirteä ja hedelmäinen. Viinimaiden ykkönen on Chile.”

Viinit ovat enenevässä määrin löytäneet tiensä myös suomalaisiin ruokapöytiin. Erityisen iloinen Vilkuna on siitä, että Suomessa on löydetty uusia tapoja nauttia kuohuviiniä ja samppanjaa.

”Aikaisemmin molemmat miellettiin lähinnä aperitiiveiksi ja onnittelujuomiksi, mutta nyt ihmiset kyselevät samppanjamenuja ravintoloissa ja suunnittelevat kuplivien juomien siivittämiä ateriakokonaisuuksia myös kotiin.”

Samppanja on Taina Vilkunankin suosikkijuoma ja intohimon kohde. Juoma jaksaa edelleen innostaa ja yllättää kerta toisensa jälkeen.

”Samppanjan maistelu antaa minulle parhaat innostuksen väristykset. Se on juoma, joka elähdyttää sydäntä. Samppanja on uskomattoman monipuolinen myös ruokajuomana, ja oma suosikkini aterian alusta loppuun. Siksi ei olekaan yllätys, että samppanjan osuus viinikellaristani laajenee laajenemistaan”, Vilkuna naurahtaa.

Työtehtävät Alkossa ja oma viini-innostus ovat kuljettaneet Vilkunaa pitkin maailman viinialueita. Etelä-Afrikassa ja Kaliforniassa hän ei ole käynyt, mutta muuten kaikki tärkeimmät maat ja alueet ovat tulleet tutuiksi. Viinitiloihin tutustuminen on Vilkunalle yksi keino viinitietämyksen kehittämiseen.

”Opittavaa riittää koko ajan, sillä esimerkiksi viinialueet ja trendit kehittyvät jatkuvasti.”

Teksti: Krista Korpela-Kosonen
Kuvat: Miika Kainu
Julkaistu Etiketti 2/2016 -lehdessä