Dryckfenomen

Rosévinet blev trendig terrassfavorit

Rosévinerna erövrar världen, även männens. Torra och friska roséviner faller allt fler i smaken.  

I Finland är rosévinerna ännu relativt marginella, men i Sverige har den rosa drycken slagit igenom på allvar. Rosévin är en mycket vanlig syn på de svenska terrasserna, där även männen läppjar på den friska drycken.

Rosévinerna är mycket populära också i England, där över 10 procent av vinförsäljningen utgörs av rosévin. Andy Walton, som förestår The Good Wine Shops två butiker i London, berättar att försäljningen av rosévin har skjutit i höjden under de senaste tio åren.

”Väldigt många väljer rosévin, framförallt under sommaren. Rosévinet är en säsongsdryck som har sin givna plats på bland annat grillfester”, säger Andy Walton.

Han berättar att engelsmännens smak har förändrats under åren.

”Förr ville kunderna ha söta roséviner, men i dag säljer vi främst torra viner. Londonborna vurmar för bleka och mycket torra franska viner, medan man på andra håll i England gärna dricker roséviner från Nya världen”, säger Andy Walton.  

I det stora vinlandet Frankrike har rosévinernas popularitet ökat avsevärt och ställvis passerat de vita vinernas.

I den soliga provinsen Provence i sydöstra Frankrike, som är ett viktigt rosévinsområde, är rosévinet en vanlig syn på matborden.

Rosévin lämpar sig utmärkt till fisk, vegetabilier, ljust kött och andra lätta sommarrätter.

Intresset för rosévin ökar även i Finland. Det rosa vinets andel av Alkos försäljning är fortfarande blygsam, men under de senaste två åren har försäljningen ökat med cirka fem procent per år.

Pilvi Pursiainen, som är sommelière på restaurang Juuri och på vinbaren Latva i Helsingfors, har lagt märke till den nya trenden.

”Det rosa vinet har inte tagits på allvar, men inställningen håller på att förändras. Bland våra kunder finns många unga vuxna som uppskattar rosévin av hög kvalitet. Kunderna blir i allmänhet glada och positivt överraskade när vi föreslår rosévin”, säger Pilvi Pursiainen.

Rosévinet är ett utpräglat säsongsvin.

”Det vore trevligt om rosévinet blev ett åretruntvin”, säger hon.

Lämpar sig det rosa vinet för finländska män?

”I allra högsta grad. Det händer att någon av våra manliga kunder som beställer rosévin påpekar att det är till frun eller flickvännen, men acceptansen för rosévin har nog ökat även bland männen”, avrundar Pilvi Pursiainen med ett leende.

Text: Lasse Pakarinen
Foto: Thinkstock