Matfenomen

Mat som skapar en identitet

Raw food, ekologiska livsmedel, närproducerad mat… Maten och kosten har blivit en allt viktigare del av finländarnas liv och många vill berätta om sina val för andra. De sociala medierna fungerar som bro mellan människor med samma smak och preferenser.

HELSINGFORSBON JONNA NUMMELA, vars matblogg Suolaa & hunajaa (Salt & honung) har flera tusen trogna läsare, vill dela med sig av sina tankar och idéer. Till en början bloggade hon också om böcker och handarbete, men småningom fick maten, som ligger henne varmt om hjärtat, övertaget.

”Jag älskar mat och jag följer med trenderna inom matvärlden trots att de inte alltid tilltalar mig”, säger Nummela.

Hon flaggar inte för någon särskild mat eller kost, men hon lägger stor vikt vid råvarorna. För Jonna Nummela är närproducerade livsmedel och etiskt producerat kött av hög kvalitet honnörsord. I bloggarens trädgård växer örter, morötter och annat grönt.

Bloggen behandlar bland annat råvaror, recept, matinköp, restaurangbesök och kulinariska resor. Hon delar också med sig av sina upplevelser och bilder på sociala medier.

”Jag upplever de sociala medierna som en mycket viktig kommunikationskanal och jag uppskattar storligen att få respons på vad jag skriver och berättar.”

I DAG KAN MAN SNABBT OCH ENKELT berätta om sitt förhållande till mat för hela världen via de sociala medierna, som bjuder på intressant läsning och bilder för alla smaker. Johanna Mäkelä, som är professor i matkultur vid Helsingfors universitet, berättar att maten alltid har varit en källa till hälsa, välmående och identitet.

Matens identitetsskapande roll har accentuerats under de senaste åren, men fenomenet är långt ifrån nytt. I många samhällen har finkulturen fått sällskap av mat och dryck som redskap för att uttrycka bildning och god smak.

”Via nätet kan människor med udda intressen blida egna grupper.”


”Vår tid präglas av de senaste decenniernas markanta välståndsökning i Europa och i dag har vi otroligt stora möjligheter att välja vad vi äter och dricker. Affärernas utbud av både mat och dryck är minst sagt imponerande”, säger Johanna Mäkelä.

”Dagens mattrender handlar om både vad man äter och inte äter, vilket innebär att också det man väljer bort bidrar till skapandet av den egna identiteten.”

Hon påpekar att intresset för mat och kost inte är bundet till Helsingfors och andra större städer, utan att det förekommer i alla åldersgrupper runtom i Finland.

BLOGGAREN JONNA NUMMELA läser och kommenterar regelbundet andras bloggar. ”Jag trivs med att tillhöra bloggarsamfundet. I dag träffas vi som bloggar också i verkliga livet.”

Enligt Johanna Mäkelä återspeglar delandet av matupplevelserna via nätet dels det egna förhållandet till mat, dels att mat och ätande är företeelser med sociala förtecken. 

”Många av dagens mattrender bygger på samhörighet och gemenskap. När man inleder en ny diet eller ändrar sina kostvanor har man både glädje och nytta av andras råd och erfarenheter. De sociala medierna är en utmärkt plattform för kommunikation och gemenskap” säger Johanna Mäkelä.

Via de sociala medierna kan människor med mer eller mindre udda intressen bilda egna grupper. Den gemensamma nämnaren kan vara intresse för till exempel rå mat eller för vin från ett visst distrikt.

Mäkelä tror att det ökande intresset för mat och kost åtminstone delvis beror på att maten hör till de saker i vår moderna och komplexa värld som fortfarande är relativt lätta att påverka genom egna val.   

”Allt fler vill veta vad livsmedlen innehåller och var och hur de är producerade, men det finns också människor som förhåller sig likgiltigt till vad de stoppar i munnen, vilket också är en form av ställningstagande”, avrundar Johanna Mäkelä.

Text Krista Korpela-Kosonen
Foto Jonna Nummela

I artikeln som publicerades i Etiketten 1/2015 nämndes följande recept:
Lamm- och rödbetsburgare med maltbröd och rotfruktschips
Köttgrytan Texas chili
Parmesan- och sparrispirog
Fattiga riddare
Recepten hittar du på finska i Jonnas blogg Suolaa & hunajaa 


På tapeten i matvärlden

1. Matens smak och ursprung
2. Individualism: var och en är sin egen matexpert
3. Samhörighet och gemenskap
4. Gör det själv (bland annat hemlagad mat och balkongodling)
5. Trender: rå mat, livsmedel utan vete, glutenfri kost
Källa: Johanna Mäkelä, professor i matkultur vid Helsingfors universitet


Ekologiska och glutenfria drycker

Konsumenterna väljer sin mat och sina drycker på olika grunder. I vågskålen finns bland annat smaken, hälsoaspekterna, de personliga värderingarna och varornas ursprung. Även Alko strävar efter att kunna tillgodose allas intressen.

”Den stora efterfrågan på glutenfritt öl beror dels på att ölet lämpar sig för personer som lider av celiaki (gluten­intolerans), dels på det allmänna intresset för glutenfria livsmedel och drycker”, säger kundchef Jussi Kosonen från Alkos butik i Hagnäs i Helsingfors.  

”Vi kan tillhandahålla nästan alla viner i ekologisk tappning. Kunderna tillmäter den ekologiska aspekten allt större betydelse, vilket återspeglas av att efterfrågan på ekoviner har ökat avsevärt under de senaste tio åren”, säger Jussi Kosonen.