Personer

Master of Wine Taina Vilkuna blir hänförd av champagne

Alkos produktkommunikationschef, Master of Wine Taina Vilkuna vet allt och lite till om viner. Hennes hjärta klappar särskilt för champagnernas rika och mångskiftande smakvärld.

När Alkos produktkommunikationschef Taina Vilkuna förra hösten fick veta att hon hade lyckats avlägga vinbranschens kanske mest prestigefyllda examen Master of Wine kände hon stor glädje och lättnad. Hundratals timmar av studier, blindprovningar, essäskrivande och tentläsning hade burit frukt. Den långa resan, som ibland var kantad av motgångar, resulterade i att Vilkunas dröm gick i uppfyllelse.

Resan började år 1988 när Taina Vilkuna studerade internationell politik vid Tammerfors universitet. Fastän hon inte var särskilt intresserad av vin eller andra drycker lät hon sig övertalas av sin äldre bror att söka sommarjobb på Alko i stadsdelen Tesoma i Tammerfors. I syfte att kunna betjäna kunderna så väl som möjligt deltog Vilkuna i Alkos produktutbildning. De nyvunna kunskaperna väckte hennes intresse för ädla drycker och innan hon visste ordet av hade hon grundat en vinklubb tillsammans med andra Alkoanställda i Tammerfors.

”Jag törstade efter kunskap och eftersom internet ännu inte fanns gällde det att gräva i vinböcker och att lära sig av andra vinintresserade. I syfte att ytterligare bredda mina kunskaper gick jag med i vinklubben Munskänkarnas Tammerforsavdelning”, säger Taina Vilkuna.

År 1990 sökte och fick Taina Vilkuna jobb på Alkos Tammerforsenhet. Till hennes arbetsuppgifter hörde att behandla tillståndsärenden och att arrangera interna vinkurser. Hon har haft ett tiotal olika titlar under sina år hos Alko. Sitt nuvarande jobb som produktkommunikationschef har hon skött sedan år 2006.

Mångfalden av drycker och smaker har inspirerat Vilkuna att fortsätta på den inslagna vägen. Under årens lopp har hon deltagit i många inhemska och internationella vinrelaterade tävlingar och kunskapsprov. För drygt sju år sedan gav hon sig i kast med vinvärldens svåraste och mest respekterade examen Master of Wine. Hon var den tredje finländaren som avlade den krävande examen. Globalt har endast 397 vin­experter lyckats med bedriften.

Den åtråvärda kvalificeringen, som utfärdas av Institute of Masters of Wine i Storbritannien, förutsätter tre godkända prov: en teoritent, en blindprovning och en fackuppsats. Vilkuna klarade blindprovningen på andra försöket för fem år sedan. Vid provningen, som räcker tre dagar och omfattar 36 olika viner, skall examinanden på 11 minuter identifiera druvan, vintypen, ursprungslandet, produktionsområdet, tillverkningssättet, kvalitetsnivån och prisnivån.

”Jag bävade för blindprovningen, men tack vare mina erfarenheter av Alkos breda vinsortiment och möjligheterna att prova viner från hela världen lyckades jag identifiera provvinerna”, säger hon.

Två år senare avlade Taina Vilkuna den fem dagar långa teoritenten som förutsatte kunskaper om bland annat jordtyper, växtsjukdomar, jäst, vintillverkning och global vinhandel.

Vilkunas godkända fackuppsats behandlade smaktypens inverkan på vinförsäljningen. Sedan år 2012 har Alko definierat smaktyperna utgående från både kemisk analys och sensorisk bedömning. 

”Finländarna vurmar för mustiga och syltiga rödviner och friska och fruktiga vita viner. Dagens definitiva favoritland är Chile”, säger hon.

Taina Vilkuna berättar att den finländska vin­kulturen utvecklas med stormsteg. Hon gläder sig åt att vin i allt större utsträckning används som måltidsdryck och åt att finländarna fortlöpande finner nya sätt att avnjuta champagne och andra mousserande drycker. 

”Förr uppfattades mousserande vin närmast som välkomst- och gratulationsdryck, men i dag vinner både mousserande hemgästabud och restaurangernas champagnemenyer allt mer terräng”, säger hon. 

Taina Vilkuna har en uttalad fäbless för champagne. Fastän hon under årens lopp har fått provsmaka och avnjuta en lång rad olika champagne­sorter på jobbet och i vinklubbarna fascineras hon fortfarande av den ädla dryckens gåvor och överraskningar.

”Champagne ger mig vällust. Jag upplever den mångsidiga drycken som en hjärtesak och som en oöverträffad måltidsdryck. Om jag får välja dricker jag champagne genom hela måltiden. En allt större del av min vinkällare utgörs av champagne, vilket återspeglar min kärlek till den gudomliga drycken”, säger hon med ett brett leende.

Taina Vilkunas jobb och stora vinintresse har tagit henne till vinområden runtom i världen. Hon har ännu inte besökt Sydafrika eller Kalifornien, men i övrigt finns det få vinländer där hon inte har satt sin fot. Besöken på enskilda vingårdar vidgar hennes vyer.  

”Ju mer man lär sig om vin, desto tydligare inser man hur lite man vet. Den fortlöpnade utvecklingen av bland annat druvorna, tillverkningsmetoderna och vinområdena gör att man aldrig kan bli fullärd”, säger hon.

Text: Krista Korpela-Kosonen
Foto: Miika Kainu
Publicerad i Etiketten 2/2016