Ansvar

Alkohol är inte bra sömnmedicin

Har du för vana att ta ett avkopplande glas, kanske två, efter en tung dag? Och känner för en sängfösare innan du lägger dig?

Det lönar sig dock att tänka efter, för alkohol påverkar sömnkvaliteten. Att dricka stör oftast nattsömnen och i synnerhet bör man undvika alkohol just före läggdags.

Alkoholen kanske hjälper en att somna in, men bara några drinkar påverkar sömnens kvalitet. Om man börjar dricka mer och regelbundet, kan det nästa morgon rentav kännas som om man inte har sovit en blund under natten.

Hur påverkar alkohol sömnens kvalitet?

Redan några glas stör den normala nattsömnen. Ju närmare läggdags man dricker, desto tydligare är följderna. Sömnens första stadium störs. Likaså störs djupsömnen som är viktig för återhämtningen. Eftersom alkoholen avlägsnas ur kroppen under sömnen sover man oroligt och vaknar till oftare än normalt. Därför märker många att de oftast vaknar efter bara några timmars sömn när de har druckit alkohol.

Variationer i sömnkvaliteten ingår i normal nattsömn, men alkoholen stör vanligen rytmen och man kan vakna helt utmattad. Man ska också tänka på att alkohol är vätska och till på köpet diuretisk, det vill säga vätskedrivande. Det gör att urineringsbehovet blir större. Den diuretiska effekten gör också att man känner sig frusen.  Dessutom ökar snarkningarna när man har druckit alkohol.

Alltså är det bäst att undvika alkohol före läggdags. Det tar ungefär en timme för en alkoholenhet att förbrännas, men det här varierar givetvis bl.a. enligt personens vikt och kön.