Ansvar

Träning och alkohol hör inte ihop

Efter jul sätter många igång med nya motionsformer eller återgår till sin gamla träning. Man ska inte dricka alkohol före ett träningspass och alkohol är inte heller lämplig som återhämtningsdryck efter motion.

Rätt så många av oss sätter ivrigt igång med träning såhär inför vintern. Många föreningar och företag erbjuder olika former av glad motion och det är bara att välja och vraka vad man ska börja med. Bra så!

Vinters fröjder kanske har medfört några extra kilon. Ett glas eller fler som man avnjutit med all läcker mat bidrar till kilona. Mat och dryck hör ofta ihop i lämplig och måttlig mängd, men när man tränar så tar man inte. Alkohol och motion är en dålig kombination.

Alkohol minskar prestationsförmågan omedelbart efter att man druckit och den är nedsatt fortfarande följande dag. Speciellt precisionen, reaktionstiden, balansen och kraften försämras. Därtill ökar redan små alkoholmängder risken för olyckor och belastningsskador. Alkohol gör att musklerna tröttnar snabbare än normalt när man tränar och hjärtats pumpeffeket försämras. Återhämtningen efter träningen går långsammare.

Undvik motion bakfull

När man är bakfull är blodsockernivån låg, vilket kan leda till utmattning, eller rentav medvetslöshet. Även hos en helt frisk människa kan alkohol orsaka rytmstörningar i hjärtat. Lågt blodsocker stör hjärnans funktion, vilket leder till felbedömningar i idrottsgrenar som kräver noggrant övervägande.

Alkohol påverkar också humöret. I lagsporter försvagar irritationen och den dåliga prestationsförmågan hos en bakfull spelare hela lagets framgång. Alkohol passar inte heller till att kompensera för vätskeförlust efter träningen.