Vastuu

Unta ei kannata houkutella alkoholin avulla

Onko tullut tavaksi ottaa yksi rentouttava juoma, ehkä kaksikin heti raskaan päivän jälkeen? Ja vielä tekee mieli kaataa yömyssy ennen nukkumaanmenoa.

Kannattaa kuitenkin miettiä, sillä alkoholi vaikuttaa unen laatuun. Juominen useimmiten häiritsee yöunta, ja eritoten alkoholin nauttimista ennen nukkumaan menoa on syytä välttää. 

Alkoholi saattaa auttaa torkahtamaan, mutta jo pari drinkkiä vaikuttaa unen laatuun. Jos juoma-annosten määrää alkaa lisääntyä ja säännöllistyä, seuraavana aamuna voi jopa tuntua, ettei edellisyönä ole nukkunut silmäntäyttäkään.

Miten alkoholi vaikuttaa unen laatuun?

Jo muutama lasillinen häiritsee normaalia yöunta. Mitä lähempänä nukkumaanmenoa juo, sitä selvempi seuraus on. Jo unen ensimmäinen vaihe voi häiriintyä. Samoin häiriintyy syvä uni, jonka tarkoitus on toimia palauttavana. Kun alkoholi poistuu elimistöstä unen aikana, unesta tulee varsin levotonta ja herääminen kesken unta on selvästi tavallisempaa. Moni onkin huomannut, että herää alkoholia juotuaan useimmiten muutaman tunnin nukuttuaan.

Unen laadun vaihtelut ovat osa normaalia yöunta, mutta alkoholi useimmiten sekoittaa rytmin, ja ihminen voikin herätä täysin uupuneena. Täytyy myös muistaa, että alkoholi on nestettä ja kaiken lisäksi se on diureettinen. Näistä johtuu lisääntynyt virtsaamisen tarve. Diureetti tuo tullessaan myös viluisen olon. Juominen lisää myös kuorsauksen määrää.

Niinpä alkoholin nauttimista on syytä välttää ennen nukkumaan menoa. Yhden alkoholiannoksen haihtuminen vie tunnin verran, mutta tietysti tämä vaihtelee mm. ihmisen painon ja sukupuolen mukaan.