Vastuu

Selvänä liikkuva pärjää

Aika monessa meistä herää pieni iloinen liikkuja uuden vuoden alkaessa. Liikunnan riemuja tarjoavat monet yhteisöt ja yritykset, ja on niin kiva pohtia, mitä sitä aloittaisi ja missä. Ja hyvä niin!

Joulun ja uuden vuoden juhlinnat ovat voineet tuoda tullessaan ilojen päälle myös kiloja. Kiloja tuo tullessaan moniin herkkuihin yhdistetty lasillinen tai useampikin. Ruoka ja juoma sopivat monesti yhteen sopivassa ja kohtuullisessa määrin, mutta kun liikutaan, ei liikututa. Alkoholi ja liikunta eivät sovi yhteen.

Alkoholi heikentää suorituskykyä välittömästi alkoholin nauttimisen jälkeen, ja suorituskyky on huono vielä seuraavana päivänä. Erityisesti tarkkuus, reaktioaika, tasapaino ja voima vähenevät. Lisäksi pienetkin alkoholimäärät lisäävät tapaturma- ja rasitusvammariskiä. Alkoholin vaikutuksesta lihakset väsyvät liikunnan aikana normaalia nopeammin ja sydämen pumppausteho heikkenee. Liikuntasuorituksesta palautuminen heikentyy.

Vältä liikuntaa krapulaisena

Krapulassa veren sokeripitoisuus on alhainen, mistä voi olla seurauksena uupumista, jopa tajuttomuutta. Alkoholi voi aiheuttaa täysin terveellekin ihmiselle sydämen rytmihäiriöitä. Alhainen verensokeri haittaa aivojen toimintaa, mikä johtaa virheratkaisuihin tarkkaa harkintaa vaativissa urheilulajeissa.

Alkoholi vaikuttaa myös mielialaan. Joukkuelajeissa krapulaisen pelaajan ärtymys ja huono suorituskyky heikentävät koko joukkueen suoriutumista. Alkoholi ei sovellu myöskään liikunnan jälkeisen nestehukan korjaamiseen.