Tiimiesimies Juha Westerholm: tavoitteenamme on maailmanluokan asiakaspalvelu

Monipuolinen tuotetuntemus, osaamisen jakaminen ja huippuasiakaspalvelu ovat tunnusomaista alkolaiselle asiakaspalvelulle. ”Pitkäripaisten” lisäksi Alko palvelee asiakkaitaan aktiivisesti digitaalisissa kanavissa. 

Alko haluaa tarjota erinomaista asiakaspalvelua, jonka varmistaa osaava ja työstään innostunut henkilöstö. Kaiken johtamisen ja kehittämisen ajurina Alkossa on asiakas: miten toimitaan niin, että saavutetaan asiakkaiden arvostus ja vastataan kunkin asiakkaan tarpeeseen. 

Tiimiesimies Juha Westerholmilla on pitkä ura alkolaisena. Hän tuli kausimyyjäksi opiskeluaikana ja jäi sille tielleen. Aika nopeasti hän tajusi, että asiakaspalvelun kehittäminen oli ”hänen juttunsa”. Myyjätehtävien jälkeen hän toimi myymäläpäällikkönä ja lopulta Westerholmin vastuulla oli kolme myymälää Länsi-Uudellamaalla.

Kolmisen vuotta on vierähtänyt nykyisessä tiimiesimiehen tehtävässä. Westerholmia pyydettiin tuolloin mukaan perustamaan verkkokauppatukea, jonka vastuulla oli Alkon verkkokaupan sisäinen asiakaspalvelu. Kaikkiaan uraa Alkon palveluksessa on takana toistakymmentä vuotta.

Asiakasta palvellaan monikanavaisesti: on mobiilisovellusta, verkkokauppaa, chattia, sosiaalista mediaa – puhelinpalvelua ja sähköpostia unohtamatta. Chatin avulla voidaan tarjota asiakkaille henkilökohtaista palvelua verkkosivuilla. Mobiilisovelluksessa asiakas voi nähdä yksittäisen myymälän hyllyllä olevat tuotteet, ja myös tilaamaan sovelluksen kautta. Sovellukseen voi myös tallentaa omia makumuistoja ja tehdä muistilistoja. Westerholmin mukaan asiakasta oikealla tavalla oikeaan aikaan lähestymällä saavutetaan hyvä palvelukokemus.

– Monikanavaisuus tekee asiakaspalvelusta kiinnostavaa. Lisäksi olemme siellä, missä asiakkaammekin ovat, Westerholm sanoo.

Olipa kanava mikä hyvänsä, Alko tavoittelee maailmanluokan palvelua. 

.

Jouluksi Alkoon töihin?
Kiireisenä sesonkina kaipaamme satoja uusia asiakaspalvelijoita myymälöihin ympäri Suomen. Tarjolla innostavaa ja monipuolista työtä hyvässä porukassa!

Joulun kausityöntekijöiden hakuaika on 16.9.-6.10.2019

Katso avoimet työpaikat >
-Asiakaspalvelu eri muodoissaan on kaikkien alkolaisten DNA:ssa
Juha Westerholm

Vastuullinen keskustelija

Vastuullisuus on yksi Alkon toiminnan pääpilareista. Myymälöissä arkisin esimerkki tästä on varmasti myynninvalvonta. Alko haluaa toimia myös yhteiskunnallisen keskustelun herättäjänä alkoholin käyttöön liittyen. Entistä enemmän huomiota kiinnitetään myös koko tuotantoketjun vastuullisuuteen esimerkiksi viinitiloilta lähtien.

– Asiakkaamme ovat yhä tiedostavampia. Vastuullisuus ja eettisyys ovat selkeitä trendejä ja entistä merkittävämpi ostokriteeri myös Alkon asiakkaille. Myös viinin voi valita ympäristöystävällisyys edellä, kertoo Westerholm.

Ruoka, juoma ja hyvä elämä

Alkolaisia yhdistää myös intohimoinen suhtautuminen ruoan ja juoman yhdistämiseen. Westerholmilla intohimo kohdistuu erityisesti puna- ja valkoviineihin. Hän on suorittanut viiniopinnoissaan erittäin arvostetun WSET:n Diploman.

Mahdollisiin tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu jatkaa opintoja vielä seuraavalle, Master of Wine –tasolle. Tutkinnon on tähän mennessä Suomessa suorittanut vain kolme ihmistä, joista yksi, Taina Vilkuna työskentelee Alkossa Juhan kollegana tuoteviestintäpäällikkönä.

– Työnantajalle kiitos siitä, että on ollut mahdollisuus päästä maistamaan viinejä näin monipuolisesti ja analyyttisesti. Myös osaamisen kehittämiseen panostetaan todella mukavasti, hän sanoo.

Lomilla hän matkailee vaimonsa kanssa – ja tietenkin viinialueille tai ainakin niiden välittömään läheisyyteen. Suosikkipaikkoja ovat Burgundi Ranskassa sekä Saksassa Rheingaun ja Moselin alueet, joissa yhdistyvät upeat maisemat ja maailmanluokan viinit.

Kiinnostuitko Alkosta työpaikkana?

Mikäli Alko työpaikkana kiinnostaa, vinkkaa Juha Westerholm ottamaan aluksi tuntumaa vaikkapa kesä- tai joulusesongeissa ruuhka-apuna.

– Alko tarjoaa monipuolisia myymälätehtäviä, työ ei ole pelkkää kassalla istumista. Meillä saa hyvät eväät ammatilliseen kehittymiseen. Viinin asiantuntija ei tarvitse heti aloittaessaan olla, palo asiakaspalveluun ja oman osaamisen kehittämisen vie jo pitkälle.

Teksti pohjautuu Verna Julkusen artikkeliin.