Turvallisuus ja vastuullisuus etusijalla myymälöissä

Koronaviruksen aiheuttama pandemia muutti monin tavoin Alkon myymälöiden toimintatapoja ja liiketoimintaa. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus oli koko ajan etusijalla kertoo Alkon aluepäällikkö Tatu Vanninen.

Poikkeuksellinen vuosi näkyi Alkon toiminnassa monin tavoin. Kun pandemian aiheuttamat rajoitustoimet muuttivat koko yhteiskunnan toimintaa, Alkon myymälöissä tehtiin kovasti töitä, jotta esimerkiksi vastuullisesta asiakaspalvelusta pystyttiin pitämään kiinni myös poikkeusoloissa. Ikärajatarkastus ja myynninvalvonta on oleellinen osa tätä työtä. Myynninvalvonta tarkoittaa niitä toimia, joilla Alkon henkilökunta varmistaa, että juomia ei myydä alaikäisille, selvästi päihtyneille, eikä myöskään välitykseen.

Huipputulos ikärajatarkastuksissa

Seuraamme Alkossa myynninvalvonnan toteutumista mm. ulkopuolisen tahon tekemillä mystery shopping -tutkimuksilla. Vuonna 2020 tarkastimme iän yli 97 prosentilta täysi-ikäisistä testiasiakkaista, mikä on kaikkien aikojen huipputulos.

”Kun ravintolamyynti ja matkustajatuonti vähenivät, paine kasvoi Alkon ja vähittäiskaupan alkoholinmyynnissä. Henkilöstö teki todella paljon töitä myynnin vastuullisuuden varmistamiseksi, ja tuloksena oli kaikkien aikojen paras tulos ikärajatarkastuksissa. Siitä on syytä olla erittäin ylpeä”, sanoo pääkaupunkiseudun aluepäällikkö Tatu Vanninen.

Ikärajatarkastusten tulos on erityisen hieno, kun otetaan huomioon, että syksyllä voimaan tulleet maskinkäyttösuositukset vaikuttivat myös myynninvalvontaan. Asiakkaita piti pyytää riisumaan maski, jotta myyjä voi todentaa iän ja tarkastaa kasvojen ja henkilöllisyystodistuksen kuvan yhdenmukaisuuden.

Turvallisuus etusijalla

Asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuus oli vuoden aikana kaikessa toiminnassa etusijalla. Maskien ja visiirien lisäksi myymälöissä otettiin käyttöön suojaavat pleksilevyt kassoilla, käsidesiä, desinfioivia pyyhkeitä ja turvavälit. ”Joissain pääkaupunkiseudun myymälöissä asiakasmäärää piti rajoittaa lähes viikoittain ja monissa muissakin myymälöissä erityisesti vilkkaimpina sesonkipäivinä”, kertoo Vanninen. 

Myyntimäärät jakautuivat myymälöissä osin normaalista poikkeavasti, kun ihmiset liikkuivat vähemmän töihin ja kävivät ostoksilla asuinpaikkansa lähellä. Esimerkiksi Helsingin keskustassa myymälöiden myyntimäärät laskivat selvästi. Tämä merkitsi sitä, että työtä piti järjestää uusiksi ja henkilöstöä siirtää paikasta toiseen. ”Halusimme kuitenkin pitää kaikki myymälät auki, koska muuten jäljelle jäävät myymälät olisivat todennäköisesti ruuhkautuneet”, Vanninen sanoo.

Epävarmuudesta onnistumisiin

Aluepäällikkö palvelee ja johtaa alueensa liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti. Kevättä 2020 leimasi vahvasti epävarmuus siitä, mitä tulee tapahtumaan, sairastuuko henkilökunta tai miten työpaikkojen käy. Epätietoisuuden vuoksi tarve viestinnälle ja keskusteluille oli tavallistakin suurempi, mutta samaan aikaan rajoitukset vähensivät kasvokkaisia kohtaamisia ja ohjasivat kohtaamisia etäyhteyksiin.

”Kaikkine huolineen ja murheineen vuosi oli mielenkiintoinen. Mielestäni onnistuimme vastaamaan erinomaisesti pandemian aiheuttamiin muutoksiin ja paineisiin”, Vanninen sanoo. ”Haluan antaa valtavan ison kiitoksen ihan jokaiselle työntekijällemme siitä, miten pystyimme hoitamaan työmme vuoden aikana. Yhdessä tästä on selvitty, kiitos myös asiakkaidemme.”

Tarinoita alkolaisista