Alko uudistaa kuohuviinien ja viskien asiakasviestintää

Kuohuviineissä ja viskeissä otetaan käyttöön kesän 2018 aikana makutyypit.

Kuohuviineissä uudistetaan myös esillepanoryhmittelyä. Tavoitteena on helpottaa asiakkaiden tuoteryhmän hahmottamista ja itselle sopivien tuotteiden löytymistä. Makutyyppien lanseeraus ei vaikuta valikoimanhallinnan segmentointiin.

Uudistus pohjautuu tekemiimme kuluttaja- ja ostokäyttäytymistutkimuksiin sekä tavarantoimittajaworkshoppeihin. Malli auttaa asiakkaita ymmärtämään tuoteryhmää paremmin sekä kehittämään omaa juomatuntemustaan. Näin mahdollistetaan juomakulttuurin kehittyminen vastuullisesti. Ratkaisu tukee asiakaspalvelijoiden ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta. Makutyyppejä on workshopattu tavarantoimittajien kanssa toukokuussa ja syyskuussa.

Viskien viestintään tulee makutyyppien lisäksi erillinen symboli kuvaamaan tuotteen savuisuutta. Tavarantoimittajille lähetetään helmikuun aikana listat omista tuotteista ja niiden jakautumisesta eri makutyyppeihin. Makutyypityksellä ei ole vaikutusta segmentointiin.

Kuohuviinien esillepanoryhmittely muuttuu samalla tyylisuuntiin perustuvaksi alkuperämaita mukaillen. Esillepanoryhmät ovat kuohuviineissä italialaiset, espanjalaiset, ranskalaiset, samppanjat, roseét ja muut maat. Makeusaste on todettu edelleen olevan asiakkaille kriittisen tärkeässä roolissa tuotevalintoja tehtäessä. Näin ollen se tulee pysymään näkyvässä roolissa hintalapuissa ja myös valikoimanhallinnan segmentaation perusteena.

Palautteita uudistuksesta pyydetään laittamaan viimeistään perjantaina 2.2.2018 Marjo Pelkoselle (marjo.pelkonen@alko.fi)

Viskien makutyypit

Kuohuviinien makutyypit