Hinnastojakso siirtyy helmikuusta tammikuun alkuun

Tämän hetkisen käsityksen mukaan alkoholijuoma- ja virvoitusjuomaveroja korotetaan 1.1.2019 alkaen.

Hallituksen esitys uusista lain kohdista on menossa eduskunnan käsittelyyn marraskuun alussa. Veronkorotuksen takia Alkon hinnastojakson ’5.2.2019 - 3.6.2019’ aloituspäivä siirtyy helmikuusta tammikuuhun. Uusi hinnastojakso on 1.1.2019 - 3.6.2019. Valikoimanhallinnan jaksotarkastelu tehdään aiemman ilmoituksen mukaan vasta helmikuussa.

Jakelija- ja toimitustapasiirrot:

• Jakelija- ja toimitustapasiirtojen viimeinen ilmoituspäivä on 20.11.2018. Huomioittehan, että valtuutus on voimassa. Jakelija- ja toimitustapasiirrot astuvat voimaan 1.1.2019. Näiden tuotteiden hintoja voi muuttaa muutostarjoukselta, kunhan ne ilmoitetaan viimeistään 23.11.2018 muiden muuttuvien hintojen kanssa samalla Excelillä.

1.1.2019 voimaan tulevat hinnat:

• 1.1.2019 voimaan tulevien hintojen viimeinen ilmoituspäivä on 23.11.2018 ja ne tulee ilmoittaa oheisella Excelillä. Hinnat lähetetään sähköpostitse osoitteeseen prices@alko.fi.

• Excelillä voi ilmoittaa kaikkien tuotteiden hinnat, jotka ovat tulleet Alkon valikoimaan ennen 23.11.2018. Exceliin kirjataan vain ne tuotteet, joiden ostohinta muuttuu.

• Verolliset ostohinnat ilmoitetaan vuoden 2019 verokannan mukaan.

• 23.11.-31.12.2018 valikoimaan tuleville tuotteille 1.1.2019 voimaan tuleva ostohinta tullaan pyytämään sähköpostitse (suorajakelijoiden tulee huomioida se, että jos uutta ostohintaa ei ilmoiteta uuden verokannan mukaisesti, veronkorotus tulee leikkaamaan toimittajan katetta).

• Hintalaskuri vuodelle 2019 julkaistaan viikolla 44. Verokanta on siinä hallituksen esitysten mukainen.

• Hinnat lähetetään tavarantoimittajille tarkastettavaksi ma 3.12.2018 ja korjaukset tulee ilmoittaa 5.12. klo 14:00 mennessä. Lopulliset hinnat lähetetään tavarantoimittajille 10.12.2018.

Uudet tuotteet, jotka tulevat valikoimaan vuoden 2019 puolella:

• Tuotteet hinnoitellaan vuoden 2019 verokannan mukaan ja lähetetään tavarantoimittajille tiedoksi. Uusien tuotteiden hinnoittelu alkaa, kun hallituksen esitys on hyväksytty eduskunnassa.

• Suoratoimittajien verolliset ostohinnat Alko muuttaa uudelle verokannalle.

• Tuotteilla on oikeus muuttaa ostohintaansa enintään muutoksen verran ja ostohinnan muutoksesta tulee ilmoittaa 3 arkipäivän kuluessa sähköpostin tulosta.

Excelillä ilmoitetaan vain ne tuotteet, joiden ostohinta muuttuu.