Lähimyymälöissä pidettävien tilausvalikoimatuotteiden rajat vuoden 2019 alusta alkaen

Alko julkaisi ylimääräisen kuulemismenettelyn 31.8.2018 koskien tilausvalikoimatuotteiden rajoittamista lähimyymälöissä.

Saadun palautteen perusteella lähimyymälöiden rajoja tarkistettiin lopulliseen ohjeistukseen alkuperäistä ehdotusta korkeammalle tasolle.

Lopulliset kokoluokkakohtaiset rajat ovat:

XS 20
S 25
M 30
L 35
XL 40

Vaihtelu myymälöiden välillä on suurta, joten tavoitteena on rajoittaa eritoten ylisuurta tilausvalikoimapainotusta myymälävalikoimassa. Erityisesti lähimyymälöissä asioivat perinteisemmät asiakastyypit arvostavat valikoiman pysyvyyttä ja ostamisen helppoutta. Myös kokonaiskysynnän fragmentoitumista halutaan hillitä ja ennustettavuutta parantaa.

Verkkokauppatilauksen tekeminen myymälässä otetaan käyttöön loppuvuonna ja sen myötä tilausvalikoimatuotteet ovat jälleen asiakkaan tilattavissa suoraan myymälästä.

Muutos koskee lähimyymälöitä, erikois- ja huippumyymälöissä tilausvalikoimatuotteiden määrää ei rajoiteta. Paikallisesti saatavien tilausvalikoimatuotteiden määrää myymälöissä ei myöskään rajoiteta.