Postin lakon vaikutukset Alkon toimintaan

Tiedotetta päivitetty 21.11.2019: Lakot vaikuttavat osiltaan myös Alkon toimintaan.

Maanantaina 11.11.2019 alkanut Postin lakko sekä muiden ammattiliittojen tukilakot vaikuttavat osiltaan myös Alkon toimintaan.

Toistaiseksi Alkon alueellisessa (muu kuin pääkaupunkiseutu) myymäläjakelussa on ollut muutamia paikallisia viiveitä, mutta lakon pitkittyessä riski pidempiin viiveisiin kasvaa. Alko on varautunut mahdollisiin häiriöihin ohjeistamalla myymälöitä pitämään myymälöiden varmuusvarastot tavallista korkeammalla tasolla.

Merimies-Unioni ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT) ovat aloittaneet tukitoimet 18.11.2019. Lisäksi myös Suomen Elintarviketyöläisten Liitto (SEL) on esittänyt tukilakkoa alkaen pe 22.11.2019 klo 00.00. Tukilakot voivat pitkittyessään vaikuttaa myös Alkon myymälöiden tuotesaatavuuteen. Alko pyrkii yhteistyökumppaneidensa kanssa kuitenkin varmistamaan tuotteiden hyvän saatavuustason myös tukilakkojen aikana. Alkon omat keskitetyt varastot eivät ole tämän hetkisen tiedon mukaan jatkossakaan työtaistelujen piirissä.

Alkon verkkokauppatilausten toimituksiin asiakkaille lakko aiheuttaa viivästyksiä. Tyypillisesti viivästykset ovat joitain päiviä. Alko viestii verkkokaupan asiakkaille verkko-ostosten yhteydessä mahdollisista toimitusviiveistä.

Posti arvioi lakon vaikutuksia päivittäin. Alko seuraa tilannetta aktiivisesti ja tekee tarvittavia toimenpiteitä, jotta lakon vaikutukset olisivat mahdollisimman vähäiset.

Tätä lakkotiedotetta päivitetään tilanteen mukaan.

Lisätietoja: Niko Päivänen (niko.paivanen@alko.fi)