Tuotteiden markkinointitiedot Makupankissa

Markkinointitiedot tulevat Makupankkiin Alkon henkilökunnan sisäiseen käyttöön asiakaspalvelun sekä myymäläkohtaisen valikoiman kehittämisen tueksi.

Makupankin markkinointitiedoissa kerrotaan tuotteen USP (Unique selling proposition) sekä olennaiset lisätiedot (tuotteeseen, tuottajaan tai esim. valmistustapaan liittyvät tiedot tai tarinat), jotka muodostavat tärkeän kokonaisuuden asiakkaalle.

Markkinointitietokenttään voi kirjoittaa tuotteen tiedoista ja taustoista enintään 500 merkin verran. Markkinointitiedoissa voi myös olla linkkejä tuotetietoihin, videoita tms. Tuotteiden markkinointitietojen ylläpito on jatkossa toimittajan vastuulla. Tietoja voi päivittää Kumppaniverkossa jatkuvasti. Lisätietojen päivittäminen on mahdollista myös sähköpostitse lähettämällä tiedot ohjeistuksessa mainittuun osoitteeseen. Erityisen tärkeää lisätiedon päivittäminen on esimerkiksi viinien vuosikertamuutosten yhteydessä.

Tuotteen markkinointitietojen toivotaan keskittyvän seuraaviin kohtiin:

  • Mitä haluaisitte kertoa tästä tuotteesta asiakkaille ja henkilökunnalle?
  • Mitkä ovat tuotteen myyntiargumentit asiakaspalvelutilanteessa?
  • Esimerkiksi alkuperäluokitukseen, käytettyihin raaka-aineisiin, rypäleisiin ja mausteisiin, tuotteen valmistukseen (kypsytyksestä, tynnyreistä), elinkaariarvioon, käyttötapoihin ja siihen liittyviin traditioihin tai tietoihin tuottajasta ja tuotantoalueesta.
  • Tuotteeseen ja/tai tuottajaan liittyvät tarinat kiinnostavat kuluttajaa.

Huomioitavaa: Alko voi tarvittaessa muokata tekstejä tuoteviestinnän tasalaatuisuuden vuoksi.

Ohjeistus markkinointitietojen lisäämiseen:

  • Uusista vakio- ja tilausvalikoiman tuotteista lähtee ilmoitus, kun lisätiedon voi syöttää joko Kumppaniverkossa tai lähettää sähköpostitse osoitteeseen marketing@alko.fi, mikäli Kumppaniverkkoon ei ole pääsyä.
  • Valikoimassa oleville tuotteille lisätiedon voi ilmoittaa Kumppaniverkossa kohdassa Markkinointitiedot / kaikki tuotteet tai sähköpostitse osoitteeseen marketing@alko.fi, mikäli Kumppaniverkkoon ei ole pääsyä.
  • Markkinointitietotekstin suoraa muokkaamatonta kopiointia on suositeltava välttää esim. tuotteen verkkosivuilta, jotta ylimääräiset rivinvaihdot ja muotoilut eivät kopioituisi tekstikenttään.
  • Kirjoitusasuun ja kirjoitusvirheiden tarkistamiseen on suositeltavaa kiinnittää huomioita.