Alko saavutti strategiset tavoitteensa vuonna 2016

Alkon litramyynti oli 93,5 (94) miljoonaa litraa. Alkon liikevaihto oli 1 162,7 (1 158,9) miljoonaa euroa. Asiakkaat arvostavat Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi.

Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto vuonna 2016 oli 1 162,7 (1 158,9) miljoonaa euroa. Alkoholijuomaveroton liikevaihto oli 582,6 (572,7) miljoonaa euroa ja liikevoitto oli 46,6 (49,7) miljoonaa euroa. Tilikauden voitto oli 38,3 (40,2) miljoonaa euroa.

Alkon vuoden 2016 litramyynti oli 93,5 (94) miljoonaa litraa. Sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna myynti oli 15,7 (15,8) miljoonaa litraa.

Kuohuviinien myynti oli 5,4 (5,2) miljoonaa litraa ja niiden myynti kasvoi 3,5 prosenttia. Roseeviinejä myytiin 1,0 (0,9) miljoonaa litraa ja vaaleanpunaisten viinien myynti kasvoi 16 prosenttia. Alkoholittomien juomien myynti kasvoi 26,9 prosenttia ja oli 0,5 (0,4) miljoonaa litraa.

Alkon suurimpien tuoteryhmien myynnistä vodkien ja viinojen osuus oli 13,9 (14,1) miljoonaa litraa. Laskua edellisvuoteen oli 1,7 prosenttia. Punaviinejä myytiin 24,5 (24,9) miljoonaa litraa eli 1,6 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Valkoviinejä myytiin 21,2 (21,1) miljoonaa litraa. Valkoviinien myynti kasvoi 0,2 prosenttia.

”Alkon litramyynti laski puoli miljoonaa litraa vuoteen 2015 verrattuna, mutta yhtiön liikevaihto kasvoi. Tähän vaikuttaa yleinen trendi siitä, että Suomessa juodaan entistä laadukkaampia juomia”, kertoo Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen.

Alkon hallitus esittää, että tilikauden voitosta osinkoa maksetaan 30 miljoonaa euroa. Osinko tilitetään Suomen valtiolle.

Verkkokauppa on ylittänyt odotuksemme. Verkkokauppa oli joulukuussa suurin myymälämme, mikä kertoo siitä, että tälle palvelulle on selvästi ollut tarve.
Hille Korhonen, toimitusjohtaja
Alkon verkkokauppa

Alkosta monikanavainen palveluyritys

Alko avasi verkkokaupan vuonna 2016. Verkkokauppa avattiin ensin yritysasiakkaiden käyttöön elokuussa ja kuluttaja-asiakkaat pääsivät asioimaan verkossa marraskuussa 2016. Samalla uudistettiin koko Alkon verkkosivusto.

”Verkkokauppa on ylittänyt odotuksemme. Verkkokauppa oli joulukuussa suurin myymälämme, mikä kertoo siitä, että tälle palvelulle on selvästi ollut tarve. Kehitämme verkkokauppaa ja siinä olevia palveluita edelleen ja osallistamme asiakkaita sen kehittämiseen”, Korhonen kertoo.

Alkosta kaupan alan parasta palvelua

Marraskuussa 2016 Alko saavutti koko historiansa parhaan arvosanan asiakaspalvelupalautetutkimuksessa. Alkon tulos 8,55 (8,50) oli koko tutkimuksen toiseksi paras kirjaston jälkeen. Tutkimukseen osallistui yli 30 yritystä. Kaupan alan yrityksistä Alko oli jälleen paras. Taloustutkimuksen Kansallinen asiakaspalvelupalaute -tutkimuksessa on mukana pankkeja, kaupan alan yrityksiä, apteekkeja ja lääkäriasemia. 

Ikäraja-, päihtymysepäily- ja välittämisepäilytarkistukset ovat osa Al­kon vastuullista asiakaspalvelutyötä. Vuonna 2016 asiakkaista 3,8 (3,7) miljoonaa todisti täysi-ikäisyytensä. Ikäraja tarkistetaan Alkojen ollessa auki joka kolmas sekunti jossain myymälässä.

Kaikki 2 300 alkolaista osallistuivat ”Monikanavainen ja yhteisöllinen Alko” eli MyAlko-valmennuksiin 74 tilaisuudessa eri puolilla Suomea vuoden 2016 ja alkuvuoden 2017 aikana. Valmennus tuo yhtiön strategian osaksi työntekijöiden arkea. Jokainen alkolainen osallistui vuonna 2016 keskimäärin neljään koulutuspäivään.

Suomalaiset valitsevat Alkon

Suomalaisista 60 prosenttia (58) pitää nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina tai haluaisi tiukentaa niitä. 32 prosenttia haluaisi löysentää rajoituksia. Liberaalimpaa alkoholipolitiikkaa kaipaavien suomalaisten osuus on laskenut viime vuodesta.

Suomalaisista 62 prosenttia (60) pitää Alkoa hyvänä tapana rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta. 82 prosenttia katsoo, että Alko on onnistunut asiakaspalvelussa erittäin tai melko hyvin. Vastuullisuuden osalta 83 prosenttia on sitä mieltä, että Alko on täyttänyt tavoitteensa erittäin hyvin tai melko hyvin.

Tiedot selviää Kantar TNS Oy:n ja THL:n vuosittaisesta alkoholipoliittiset mielipiteet -tutkimuksesta, jota on tehty vuodesta 1984. Tiedot kerättiin tammikuussa 2017.

Alkon vuosikertomus on julkaistu osoitteessa alko.fi.

Lisätietoja

viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, puh. 020 711 5443  

viestintäpäällikkö Ilari Ceder, puh. 020 711 5449