Alko toimii jatkossakin lähellä asiakasta

Alkolla on maankattava palveluverkosto ja palkitusti Suomen paras verkkokauppa, joilla yhtiö palvelee kaikkia asiakkaitaan monikanavaisesti.

Eduskunta on tänään äänestänyt alkoholilaista ensimmäistä kertaa. Äänestyksessä edustajilla oli vapaus itsenäisesti päättää kannastaan Alkon ulkopuolella myytävän alkoholin prosenttirajasta. Äänestyksen perusteella päivittäistavarakaupoissa, kioskeilla ja huoltoasemilla myydään aiempaa vahvempaa alkoholia eli tuotteiden alkoholipitoisuus nousee 5,5 prosenttiin.

Perustehtävä säilyy

Alkon olemassaolon perusta on vastuullinen alkoholinmyynti. Yhtiölle vastuullisuus on tiukasti kaiken toiminnan keskiössä.

Alkoholi ei ole tavanomainen hyödyke ja siksi myös sen myynnissä tulee huolehtia huolellisesti tuotteen myynnin vastuullisuusnäkökulmista. Tärkeä osa vastuullisuutta on myynninvalvonta, jota Alko toteuttaa ja valvoo tarkasti myymälöissään, verkkokaupassaan ja noutopisteissään.

Ikärajavalvonnan onnistumista mitataan Mystery shopping -havainnointitutkimuksella. Alkon vuoden 2017 mystery-käyntien onnistumisprosentti oli joulukuun viimeisten asiointien jälkeen 95 prosenttia.

Etämyynnin selvittäminen tärkeää

Alko toi lain valiokuntakäsittelyn aikana julki huolensa etämyynnistä ja sen sallimisen mahdollisista vaikutuksista suomalaiseen alkoholijärjestelmään. Alko pitää hyvänä, että asia selviää lähitulevaisuudessa.  

Suomen parasta palvelua kaikissa kanavissa

Alko tarjoaa Suomen vähittäiskauppojen parasta asiakaspalvelua. Suomalaiset ovat valinneet Alkon parhaaksi jo kuusi vuotta. Alko jatkaa parhaan asiakaspalvelun tarjoamista ja tekee sen monikanavaisesti.

Alkon vuosi sitten avattu verkkokauppa palvelee asiakkaita yli 7 000 tuotteen valikoimalla. Alko kehittää digitaalisia palveluitaan ja tavoittelee saman erinomaisen asiakaspalvelun tarjoamista myös ruudun välityksellä.

Uusiutuvat myymälät palvelevat Hangosta Nuorgamiin

On arvioitu, että Alkossa oluen, siiderin ja long drink -juomien myynti vähenee noin 70–90 prosenttia. Niiden myynti siirtynee pääosin päivittäistavarakauppoihin. Mahdollinen myynnin lasku pienentää Alkon liikevaihtoa arviolta useita prosentteja.  

Alko palvelee asiakkaitaan jatkossakin koko Suomen kattavasti. Alko uusi myymäläkonseptinsa vuonna 2016 ja tämän vuoden aikana uuteen konseptiin on ehditty remontoida jo kymmeniä myymälöitä. Uuden myymäläkonseptin tarkoituksena on ollut kehittää myymälöitä niin, että ne kehittävät asiakaskokemusta ja tuovat asiakkaalle oppimisen oivalluksia.

Vuonna 2018 Alko jatkaa myymälöiden remontoimista uuteen konseptiin. Jatkossakin myymälät palvelevat kaikkialla Suomessa ja Alko toimii lähellä asiakkaita.