Alkon palveluverkostoa kehitetään asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti

Alko on sitoutunut palvelemaan kaikkia suomalaisia Hangosta Nuorgamiin. Myymälä- ja noutopisteverkosto pyritään pitämään mahdollisimman kattavana myös tulevaisuudessa. Jatkossa Alkolla voisi olla yhdestä kahteen myymäläautoa. Tämä edellyttää lainsäädännön muutosta.  Ratkaisu ei lisää saatavuutta.

Sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut alkoholilain kokonaisuudistusta. Esitysluonnos lähtee lausuntokierrokselle lähiaikoina. Hallituspuolueiden linjausten mukainen alkoholilaki tulee voimaan tullessaan vaikuttamaan Alkon toimintaan.

Alko harjoittaa tehtävänsä mukaisesti vastuullista alkoholin myyntiä, näin ollen myynnin lisääminen ei ole yhtiön toiminnan tavoite. Alkon tavoitteena on tarjota asiantuntevinta, henkilökohtaista palvelua vastuullisesti osaavien ja innostuneiden asiakaspalvelijoiden toimesta. Alko on myös sitoutunut palvelemaan kaikkia suomalaisia Hangosta Nuorgamiin. Alkoholilaki toteutuessaan leikkaa Alkon myyntiä ja volyymiä merkittävästi, siten palveluverkoston tulee skaalautua muuttuviin volyymeihin.

Alko kehittää monimuotoista palveluverkostoa muuttuvien asiakastarpeiden ja toimintaympäristön muutosten pohjalta. Tämä merkitsee sitä, että tulevina vuosina palveluverkosto koostuu useista toisiaan tukevista palvelumuodoista: erikokoisista myymälöistä, verkkokaupasta, noutopisteverkostosta ja mahdollisista uusista palvelutavoista. Alkolla ei ole olemassa verkoston kehittämiselle tarkkoja suunnitelmia.

Alkolla on tällä hetkellä 353 myymälää ja sitä täydentää sopimuskumppanien noutopisteverkosto, siten kolmella neljästä suomalaisesta on Alkon palvelut neljän kilometrin sisällä. Myymälä- ja noutopisteverkosto pyritään pitämään mahdollisimman kattavana myös tulevaisuudessa.

Alko avaa verkkokaupan kuluttaja-asiakkaille marraskuun aikana. Asiakkaat noutavat verkkokaupasta tilaamansa tuotteet valitsemastaan myymälästä tai noutopisteestä. Verkkokaupan tavoitteena ei ole myynnin kasvattaminen, vaan tarjota tasapuolinen mahdollisuus kaikille kuluttajille eri puolilla Suomea valita ja tehdä ostoksia yli 5 000 tuotteen valikoimasta. Yhtiö huolehtii verkkokaupassaan myynninvalvonnasta tarkasti. Asiakkaiden henkilöllisyys ja ikä tarkistetaan sekä tuotteiden tilauksen että noutamisen yhteydessä.

Julkiseen keskusteluun noussut myymäläauto voisi olla ratkaisu tarjota Alkon palveluita joillakin harvaanasutuilla maaseutualueilla. Tämä edellyttää lainsäädäntömuutosta. Kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta kymmenien kilometrien päässä arkipäivisin auki oleva myymälä korvautuisi hieman lähemmäksi harvemmin tulevalla palvelulla. Alkolla voisi olla yhdestä kahteen myymäläautoa, jotka ajaisivat säännöllistä reittiä sovitun aikataulun mukaisesti haja-asutusalueella esimerkiksi kerran viikossa. Ratkaisu ei lisää saatavuutta, vaan luo uuden palvelumallin nykyisen tilalle.

Päivittäistavarakaupat voivat vuoden alussa toteutetun myyntiaikauudistuksen seurauksena myydä alkoholia kaikkina vuoden päivinä kello 9-21, mikä tarkoittaa 600 tunnin lisäystä vuodessa alkoholin myyntiaikoihin. Alkon myymälöiden enimmäisaukioloajat ovat tällä hetkellä maanantaista perjantaihin kello 9-20 ja lauantaisin kello 9-18. Myymälät ovat suljettuna sunnuntaisin ja juhlapyhinä. Hallituspuolueiden tekemien linjausten mukaan Alkon myymälöiden aukioloaikoja laajennettaisiin maanantaista perjantaihin yhdellä tunnilla eli ne voisivat olla auki kello 21 asti.