Glögikauden kylmin vinkki: Tänä vuonna glögi nautitaan kylmänä ja ystävän seurassa

Koko Suomen virallinen glögikausi käynnistyy maanantaina 27.9., kun glögit ilmestyvät Alkojen hyllyihin kautta maan. Tänä jouluna glögi maistuu niin kylmänä kuin kuumana. Ja erityisesti ystävän kanssa nautittuna.

Glögit saapuvat Alkon myymälöihin syyskuun lopussa syksyn pimentyvien ja viilentyvien iltojen vanavedessä. Perinteiseen tapaan glögi nautitaan höyryävän kuumana joulumausteiden kera. Tosin tänä vuonna yhä trendikkäämpää on nauttia glögiä myös kylmänä tai drinkin ainesosana.

”Tänä vuonna tuomme valikoimaan Alkon oman, alkoholittoman Ystävän Glögin. Glögi saa makunsa ja hienon punaisen värinsä suomalaisista upeista marjoistamme puolukoista ja punaherukoista. Pullokoko on 0,5 litraa. Jo nimensä mukaisestikin glögin voi jakaa ja nauttia ystävän kanssa - kylmänä tai kuumana”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna

Ei ainoastaan perinteisiä glögimakuja

Perinteiset joulumausteiset punaiset glögit ovat edelleen suosituimpia, ja ne muodostavat Alkon myynnistä suurimman osan. Valkoviiniglögit ovat nekin vakiinnuttaneet paikkaansa.

Kokeilunhaluisimmille on perinteisten makujen rinnalle noussut modernimman otteen makuja kirsikkakonvehdeista pähkinäsuklaaseen ja cola-aromista pinkkiin kuohuviiniglögiin. Alko huomioi valikoimassaan myös alkoholittomat vaihtoehdot, vegaaniset glögit sekä luomuvaihtoehdot. Kaikkiaan Alkon valikoimassa on tänä syksynä 23 erilaista glögiä.

”Tämän vuoden glögivalikoimaa alettiin suunnitella jo ennen viime joulua, ja tuotevalinnat tehtiin huhtikuun alussa. Kun kevät on parhaimmillaan, tuoksuu meillä maisteluhuoneessa glögi. Virittäydymme tunnelmaan joululauluja soittamalla”, kertoo Vilkuna.

Alkon glögimyynnistä 90 prosenttia tehdään loka-joulukuussa, vaikka muutama glögi löytyykin valikoimasta läpi vuoden.

”Kun sää viilenee ja illat pimenevät, asiakkaat ryhtyvät kyselemään glögien perään. Ja toki, mitä lähemmäs joulua mennään, sitä enemmän on kysyntää”, toteaa Vilkuna.

”Suomalaiset ovat glögikansaa ja glögi kiinnostaa tasaisesti vuodesta toiseen. Viimeiset kymmenen vuotta glögien myynti on ylittänyt miljoona litraa lähes joka vuosi.”

Kun myyntitilastoja tarkastellaan viimeisimmän kymmenen vuoden ajalta, on glögin myynti kasvanut eniten Ahvenanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla.*

Omia alkoholitottumuksia kyseenalaistetaan

Kiinnostus alkoholittomia juomia kohtaan on trendi, joka ei näytä laantuvan, päinvastoin. Alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy.

”Sober curious on ajatusmalli, jossa alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia alkoholitottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa”, taustoittaa Vilkuna.

Vilkunan mukaan ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja.

Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden ja yli kolminkertaisesti esimerkiksi vuoteen 2014 verrattuna.

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Ystävän glögi

Ystävän glögin tuotetiedot:

Valmistuttaja: Alko Oy

Valmistaja: Marjajaloste Meritalo Oy

Pullokoko: 0,5 l

Hinta: 3,99 € (7,78 €/l)

Pantti: 0,10 €

Tuotenumero: 690656

Luonnehdinta: Punainen, kypsän puolukkainen, punaherukkainen, hennon omenainen, kanelinen, kevyen kardemummainen

Alkoholia: 0,5 %

Sokeria: 140 g/l

*Tiedotetta päivitetty 13.10. ja muokattu listaa maakunnista.