Keveiden ja raikkaiden tuotteiden kysynnän kasvu varma kesänmerkki Pirkanmaan Alkoissa

Kesän juomilta haetaan raikkautta ja keveyttä. Roseet, longdrinkit ja siiderit korostuvat Pirkanmaan Alkojen myynnissä. Kesän trendikkäimmät makuparit haetaan mustalle makkaralle, munkeille ja juustoille.

Kesän juomatrendeissä korostuvat raikkaus, keveys ja helppouden tunnelma. Terassille ja grilliruokien kaveriksi halutaan juomia, jotka ovat monikäyttöisiä ja maultaan raikkaita.

Pirkanmaalla Alkon myymälöiden kesän* litramyynti kasvaa arviolta 13 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia. Kesällä Pirkanmaan myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+ 217 %), longdrinkit (+ 51 %), siiderit (+39 %) ja valkoviinit (+37 %).

Alkoholittomien juomien kulutus nousee koko ajan; myös kesällä kaivataan monipuolisia alkoholittomia virkistäjiä. Alkoholittomien myynti kasvaa kesäkuukausina Pirkanmaalla hieman yli 30 prosenttia.

Mökkeilijät ja kotimaanmatkailu näkyvät myymälöissä

Lomakausi näkyy erityisesti kesäpaikkakuntien Alkojen myymälöissä ja asiakasmäärät kasvavat. Tampere kerää perinteisesti kesällä paljon matkailijoita ja myös Pirkanmaan reuna-alueiden mökkipaikkakunnat heräävät kesällä täyteen kukoistukseen.

”Pirkanmaalla Kuhmoisissa vuoden myynnistä noin 40 prosenttia tehdään kesällä. Ruoveden, Virtain, Oriveden ja Urjalan myymälöissä puolestaan asioi kesän aikana kolmannes koko vuoden asiakkaista.” kertoo palvelujohtaja Kimmo Mäkelä.

Verkosta lempituotteet myös mökille

Monilla paikkakunnilla verkkokauppatilaaminen omaan lähi-Alkoon, noutopisteeseen tai omalle mökkipaikkakunnalle kasvaa kesäkuukausina.

”Kesälomareissuillakaan ei tarvitse tinkiä omista lempijuomistaan, kunhan vähän varautuu etukäteen. Tuotteet voi tilata Alkon verkkokaupan kautta itselle sopivaan myymälään tai noutopisteeseen. Toimitamme tuotteet pääosin 2-3 arkipäivässä. Alkon verkkokauppa tarjoaa noin 11 000 tuotteen valikoiman, jossa myös tilausvalikoiman viinit ovat saatavilla,” sanoo Mäkelä.

”Kotimaan matkailu näkyy meillä verkkokauppanoudoissakin. Pirkanmaalla Virtain, Ruoveden ja Ikaalisten myymälöissä yli kolmannes vuoden verkkokauppanoudoista tehdään kesäkuukausina.”

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Ympäri Suomen alkolaisille esitetään päivittäin kiperiäkin kysymyksiä mitä erikoisemmista makupareista aina elämän tarkoitukseen.

”Meidän palvelumme on aina kullekin asiakkaalle räätälöity. Kunkin tyylin ja tahdin mukaan”, kertoo valikoimamestari Johanna Kallioniemi Tampereelta.

Johanna antoi makuparivinkkinsä tamperelaisille erityisherkuille.

Mustamakkara

Ei Tamperetta ilman mustaamakkaraa. Sen kylkeen sopii parhaiten lasi kylmää maitoa tai ilman hienosteluja hörppää suoraan litran tölkistä.

Ahlmanin Tilameijerin juustot

Ahlmanin Tilameijerillä asustaa nelisenkymmentä suomenkarjan geenipankkilehmää, joiden maidosta Tilameijeri jalostaa muun muassa huippulaatuisia juustoja. Näiden juustoherkkujen juoma valitaan kesän ykköstrendijuomasta roseesta, joko kuplilla tai ilman.

Roseeviini on nyt trendikäs valinta, joka sopii mainiosti kesäisen juustotarjottimen kylkeen! Rosee on valintana monipuolinen juustojen kumppani: raikas, mehukkaan hedelmäinen ja suussa sulavan marjainen. Nappaa mukaan kepeämpi roseeviini, kun nautit vaikkapa raikasta grillijuusto-mansikka-salaattia ja tuhdimpi ja mehevämpi viini silloin, kun tarjottimelta löytyy kypsiä ja kovia juustoja.

Pyynikin tornin kuuluisat munkit

Lempeä ja makeahkon makutyypityksen kuohuviini on mainio valinta Pyynikin tornin kuuluisien munkkien pariksi! Maultaan nämä viinit ovat puolimakeita tai jopa makeita, mutta herkullisen hedelmäisiä. Viilennä kuohuviini hyvin, pakkaa kassit täyteen munkkeja ja suuntaa kesäiselle piknikille. Tähän reissuun voi yhdistää elokuussa myös ratikkamatkan.

Olutmaailma on makujen aarreaitta, josta löytyy sopiva kumppani kaikille kesän eväille, myös munkeille. Ennakkoluulottomampi yhdistääkin munkkien kanssa Mead-oluen, joka on hiivalla hunajasta ja vedestä valmistettu juoma. Maussa on hunajaisuutta, sitruksisuutta sekä kukkaisuutta.
pirkanmaa

* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita.  Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.

Palvelujohtaja Kimmo Mäkelä, p. 040 749 1184, kimmo.makela@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi