Pitkäjänteinen ja tinkimätön ikärajavalvonta palkittiin

Helsingin kaupungin Pakka-ohjausryhmä palkitsi tänään Alkon Munkkivuoren myymälän vastuullisesta myynnistä. Pakka-toimintamallin avulla pyritään vähentämään alkoholi-, tupakka- ja rahapelihaittoja paikallisella tasolla. 

Helsingin kaupunki toteutti loppuvuodesta 2017 pääkaupunkiseudulla alkoholin ostokokeita eri myyntipisteissä, ja Alkon Munkkivuoren myymälä oli yksi ostokokeissa puhtaat paperit saaneista myyntipisteistä. Yhtiö on kautta historian onnistunut Pakka-hankkeiden ostokokeissa erinomaisesti, mutta Munkkivuoren myymälälle voitto oli ensimmäinen.

”Palkinto oli meille todella iloinen uutinen, mutta ei yllätys”, kertoo palvelupäällikkö Timo Susi Munkkivuoren myymälästä. ”Myynninvalvontaa ei meillä jätetä sattuman varaan vaan jokainen aloittava työntekijä perehdytetään ikäraja-, päihtymys- ja välittämisepäilyvalvontaan. Perehdytyksen jälkeen suoritetaan myynninvalvonnan verkkokurssi, jonka jokaisen, myös kesätyöntekijöidemme, täytyy läpäistä ennen ensimmäistä kassavuoroaan. Koulutusten lisäksi käytännön työssä oppiminen on tärkeää. Osaaminen kehittyy vähitellen kertyvän kokemuksen ja myymälätiimin vuorovaikutuksen kautta”, avaa Susi.

Myynninvalvonta tarkoittaa niitä toimia, joilla Alkon henkilökunta varmistaa, että juomia ei myydä alaikäisille, selvästi päihtyneille, eikä myöskään välitykseen. Alko seuraa myynninvalvonnan toteutumista myös itse kahdella eri tapaa: omilla kassarekisteröinneillä sekä ulkopuolisen tahon tekemillä mystery shopping -tutkimuksilla. Tänä ja viime vuonna ikärajavalvonnan testaaminen on onnistunut yli 95-prosenttisesti. Ulkopuolisen kumppanin avulla ikärajavalvonnan toimivuutta on testattu vuodesta 2005 lähtien.

”Eri puolilla Suomea toteutetuissa Pakka-ostokokeissa Alkon onnistuminen on normaalisti ollut yleensä 90 – 95 prosentin tasolla, joka on saamaa tasoa kuin Alkon omavalvonnan rekisteröinneissä. Vaikka myynninvalvonnan merkitys on hyvin ymmärretty koko vähittäiskauppasektorissa ja taso on noussut kaikissa myymälätyypeissä, on Alko yleensä menestynyt kioskeihin, huoltamoihin tai hypermarketteihin verrattuna parhaiten”, taustoittaa Alkon ketjupäällikkö Erkki Pakola.

Joka kolmas sekunti

Alkossa nuoren asiakkaan ikä tarkistetaan tilastojen mukaan joka kolmas sekunti myymälöiden ollessa auki. Ikärajan tarkistamista on kehitetty rekisteröimällä ikärajatarkastus kassajärjestelmään vuodesta 1999 lähtien. Rekisteröinnin avulla varmistetaan, että ikärajojen tarkastaminen on tasalaatuista kaikissa Alkon myymälöissä Hangosta Nuorgamiin. Alko toteuttaa tätä nykyä vuosittain noin 4,5 miljoonaa ikärajan tarkistusta.

Välittämättä paras

Alkolle on myös pitkäjänteisen kehittämistyön seurauksena kehittynyt hyvä maine nuorten asiakkaiden keskuudessa. ”Alko tunnetaan tinkimättämästä ja systemaattisesta ikärajavalvonnasta, joten alaikäiset eivät usein yritäkään asioida Alkossa. Toisaalta on erittäin yleistä, että nuoret näyttävät Alkon kassamyyjälle henkilöllisyystodistuksen pyytämättä ja tästä olemmekin erittäin iloisia, sillä se tekee kassapalvelustamme sujuvampaa”, kertoo Pakola.

Tutkimusten mukaan nuorten on kuitenkin helppoa saada alkoholia vanhempien ystävien tai sisarusten kautta. Alkossa jokainen myyjä on koulutettu huolehtimaan, ettei ostettua alkoholia välitetä alaikäisille. ”Välittämistä estetään mm. tarkistamalla koko nuorelta näyttävältä seurueelta paperit”, kertoo Pakola. Tällä viikolla Alkon sosiaalisen median kanavilla ja myymälöissä näkyvä Alkon 'Kieltäytymiskoulu'-kampanja opettaa nuorille hauskalla tavalla sanomaan ei, kun alaikäinen kaveri tai sisarus pyytää ostamaan alkoholia.