Roseeviinit löysivät tiensä joulukauteen

Vuosi sitten Alkon joulukuun myynnissä näkyi Suomi 100 -juhlavuosi, nyt joulukuussa litrat jäivät edellisvuodesta. Poikkeuksen tekivät roseeviinit.

Alkon litramääräinen myynti laski edellisvuoden joulukuusta. Alkosta ostettiin kaikkiaan 10,4 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 10,3 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Myynti laski kaikissa tuoteryhmissä paitsi roseeviineissä ja väkevissä viineissä.

Roseeviinien trendi on jatkunut vahvana koko vuoden ja vaaleanpunaisten viinien myynti on kasvanut koko vuoden. Joulukuussa roseeviinejä myytiin 29,0 prosenttia edellisvuotta enemmän. Väkevien viinien myynti kasvoi 0,2 prosenttia ja myynnin kasvua selittää glögien menekki joulukuussa.

Joulukuussa eniten laski long drink -juomien myynti. Tuoteryhmän myynti laski 57,9 prosenttia. Oluiden myynti laski 33,9 ja siidereiden 27,6 prosenttia. Panimotuotteiden myynninlaskua selittää vuoden 2018 aikana voimaan astunut uudistunut alkoholilaki. Alkon viime joulukuuta hiljaisempaa myyntiä selittää myös vuonna 2017 vietetty Suomen satavuotisjuhla.

Alkon valikoimassa yli 10 000 tuotetta vuonna 2018

”Alkon vuosi 2018 oli vilkas. Avasimme neljä uutta ja uudistimme yli 40 myymälää. Lisäksi kehitimme digitaalista asiakaskokemusta ja saimme huomioita vastuullisuustyöstämme. Mikä tärkeintä, meillä oli ilo palvella jälleen kymmeniä miljoonia asiakkaita”, summaa Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Alkon valikoima kasvoi vuonna 2018 voimakkaasti. Vuoden aikana Alkon valikoimissa oli 10 075 eri tuotetta. Vuosi sitten vastaava luku oli 8 616.

Kaikkiaan Alkosta ostettiin vuoden 2018 aikana 85,3 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 8,5 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Muiden vuosien tapaan Alkon myynnin rungon muodostivat miedot viinit, joita myytiin yhteensä 52,4 miljoonaa litraa eli 61,5 % koko litramyynnistä.

Yksittäisistä tuoteryhmistä myytiin eniten punaviinejä, joita myytiin 22,6 miljoonaa litraa. Valkoviinejä myytiin 21,5 miljoonaa litraa.

Vuoden aikana roseeviinejä myytiin 1,4 miljoonaa litraa ja niiden myynti oli 31,1 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa.  Roseeviinien ohella alkoholittomien juomien myynti kasvoi. Vuoden 2018 aikana alkoholittomia myytiin yhteensä 475 000 litraa, mikä on 6,5 prosenttia edellisvuotta enemmän.