Uutta Alkossa – viinien makutyypit

Uudet makutyypit antavat kuluttajille lisätietoa viinin valinnan tueksi ja siten helpottavat viinien valintaa.

Alko lanseeraa puna- ja valkoviinien makutyypityksen.

Uudistus antaa kuluttajille lisätietoa viinin valinnan tueksi, ja siten helpottaa viinien valintaa.

Sekä puna- että valkoviinit luokitellaan jatkossa viiteen eri makutyyppiin. Jokaiselle makutyypille on valittu oma tunnusväri, joka löytyy hyllyetiketistä. Tarkempaa tietoa uusista makutyypeistä löytyy tästä.

Uudet makutyypit

Punaviinit

Valkoviinit

Marjaisa ja raikas  Pehmeä ja kepeä
Pehmeä ja hedelmäinen  Lempeä ja makeahko
Mehevä ja hilloinen Pirteä ja hedelmäinen
Vivahteikas ja kehittynyt Vivahteikas ja ryhdikäs
Roteva ja voimakas Runsas ja paahteinen


Makuominaisuudet ovat tutkitusti tärkein viinin valinnan kriteeri. Uuden makutyypityksen tarkoituksena on auttaa viininystäviä hahmottamaan viinien laajaa valikoimaa entistä paremmin ja valitsemaan oman maun ja käyttötarkoituksen mukainen viini entistä helpommin.

Tuotteet löytyvät hyllystä edelleen maa- ja hintajärjestyksessä, makutyypin antaessa helposti havaittavaa lisäinformaatiota tuotteen makuprofiilista kuluttajalle.

Nykyiset täyteläisyys- ja makeusasteet säilyvät tuotteen kuvauksessa uuden makutyypin rinnalla.

Makutyypin ja sen värikoodin avulla asiakas voi halutessaan jatkossa kokeilla helposti tutun tuotteen sijaan jotain uutta, joko samantyyppistä tai sitten rohkeasti toisentyyppistä viiniä.

Uudistus on nähtävillä kaikissa Alkon myymälöissä 5. kesäkuuta 2012.

Lisätietoja

tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna 020 711 5107 taina.vilkuna@alko.fi