Vastuullisen kuluttamisen trendi kehittyy vahvasti

Alkon asiakas antaa entistä enemmän painoarvoa tuotteiden vastuullisuudelle. Määrän sijaan korostuu laatu ja merkitykselliset elämykset.

Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen edellyttää Alkolta muiden palveluyritysten lailla paikallisten trendien ja maailmanlaajuisten muutosilmiöiden ennakoimista sekä tuntemista. Alkossa tunnistettuja merkittävimpiä kulutustrendejä ovat vastuullisuus ja läpinäkyvyys, harrastaminen ja arjen juhlistaminen, hyvä olo ja terveys sekä käsityöläisyyden nousu.

Alkon myynnissä on jo pitkään näkynyt kehitys kohti laadukkaampia tuotteita. Viinipullon keskihinta nousi viime vuonna neljä prosenttia. ”Tuotteilta vaaditaan korkeaa laatua, aitoutta, elämyksellisyyttä ja niiden taustoilta odotetaan tarinallisuutta. Nosteessa ovat tuotteet, joiden koko tuotantoketju on läpinäkyvä ja eettisesti kestävä”, kertoo Alkon Senior Category Manager Mika Kauppinen. 

Vastuullisuustrendi heijastuu erityisesti luomu- ja eettisen kaupan tuotteiden myyntiin. Viime vuoden aikana luomutuotteita myyntiin 23 prosenttia edellisvuotta enemmän ja eettisen kaupan tuotteita kymmenen prosenttia enemmän. 

”Vastuullisuuden merkitys asiakkaille kasvaa jatkuvasti. Luomusertifiointi saattaa tulevaisuudessa olla viineissä perusvaatimus. Tätä tukee esimerkiksi bordeaux'laisten viinintuottajien ennuste, jonka mukaan noin kymmenen vuoden sisällä jopa 50 prosenttia alueen viinituotannosta voi olla luomua,” sanoo Kauppinen. 

Alko kehittää omaa tuote- ja palveluvalikoimaansa asiakkailta saatujen palautteiden ja trendien perusteella. Alkon tavoitteena on mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeita palveleva valikoima. Viime vuonna valikoimaan tuli noin 3 000 uutta tuotetta. Tällä hetkellä asiakkaat antavat Alkon valikoimasta kokonaisarvosanaksi 8,39.  

Lue lisää neljästä tuotteiden myyntiin vaikuttavasta trendistä Alkon Trendikatsaus 2018 -raportista.


31.1.2018 korjattu viinin keskihinnan nousuprosentti

Tutustu Alkon myyntiin ja valikoimaan vaikuttaviin trendeihin.