Alko palvelee sujuvasti kaikissa kanavissa

Alko palvelee kaikkia suomalaisia Hangosta Nuorgamiin. Kolmella neljästä Alkon palvelut ovat neljän kilometrin sisällä. Verkkokaupassamme on tarjolla yli 9 000 tuotteen valikoimamme, erinomainen asiakaspalvelu sekä herkulliset vinkit juoman ja ruoan yhdistämiseen.

Alko palvelee asiakkaitaan läpi Suomen Hangosta Nuorgamiin ja Vaasasta Ilomantsiin. Palveluverkosto kehittyy muuttuvien asiakastarpeiden ja toimintaympäristön muutosten pohjalta. Monikanavaisen palveluverkoston muodostavat 360 myymälää, noin 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Kolmella neljästä suomalaisesta Alkon palvelut ovat siten neljän kilometrin sisällä.

Myymälät sijaitsevat muiden palvelujen läheisyydessä

Alko sijoittaa myymälät keskeisille liikepaikoille muiden palveluiden läheisyyteen, jotta asiointi on asiakkaille vaivatonta. Esimerkkejä Alkon liikepaikoista ovat kauppakeskukset ja palvelukeskittymät. Myymälöiden sijaintia ohjaavat muun muassa asiakaspalvelunäkökohdat, vastuullisuus, taloudellinen kannattavuus ja alueen väestöpohja. Liikepaikkavalinnoissa otetaan huomioon myös myymälän vaikutus päivittäistavarakaupan kilpailutilanteeseen. Aluehallintovirasto (AVI) hyväksyy alkoholin vähittäismyyntiluvan. AVI arvioi alkoholilain mukaisesti liiketilan esimerkiksi myynninvalvonnan ja turvallisuuden järjestämisen näkökulmista.

Tammikuussa 2020 Alkoista 27 prosenttia sijaitsee S-ryhmän, 26 prosenttia K-ryhmän ja 5 prosenttia Lidlin vieressä, 13 prosenttia kauppakeskuksissa, 13 prosenttia hypermarketkeskuksissa ja loput muissa erilaisissa sijanneissa. Alko arvioi myymäläverkostoaan - myymälöiden sijaintia, kokoa ja lukumäärää - jatkuvasti. Yhtiön kaikki liikepaikkahaut ovat julkisesti nähtävissä yhtiön verkkosivuilla.

Noutopisteet ovat tärkeä osa Alkon palveluverkostoa

Osa Alkon palveluverkostoa ovat noutopisteet, joihin asiakkaat voivat tilata tuotteita Alkon verkkokaupasta. Noutopisteissä toimintaa hoitavat paikalliset yhteistyökumppanit, jotka voivat luovuttaa asiakkaille heidän verkkokaupasta tilaamansa alkoholijuomat. Tammikuussa 2020 Alkolla oli yhteensä 100 verkkokaupan noutopistettä sellaisilla paikkakunnilla ja alueilla, joissa ei ole omaa myymälää.

Ostoksia verkosta alko.fi-verkkosivun tai mobiilisovelluksen kautta

Verkkokauppa tarjoaa asiakkaille eri puolilla Suomea tasapuolisen mahdollisuuden tutustua Alkon valikoiman kaikkiin tuotteisiin ja tehdä ostoksia silloin, kun itselle sopii. Asiakas voi tehdä tilauksen Alkon verkkosivuilla tai mobiilisovelluksessa. Verkkokauppatilaus on mahdollista tehdä myös myymälässä tai noutopisteessä, jolloin tilaus tehdään asiakkaan puolesta. Myymälät ja noutopisteet toimivat verkkokaupan luovutuspisteinä.

Asiantuntevaa monikanavaista palvelua

Alko haluaa tarjota maailmanluokan palvelua kaikissa kanavissa. Alkon asiakaspalvelu on asiantuntevaa, ystävällistä ja yksilöllistä. Asiakaspalvelussa ja myymäläkonseptissa on otettu huomioon sekä palvelua haluavat asiakkaat että itsepalveluasiakkaat.

Alkon asiakaspalvelu palvelee asiakkaita ja vastaa kysymyksiin niin puhelimessa, sähköpostilla, somessa kuin alko.fi:n chatissa. Aspalaiset vastaavat vuosittain kymmeniintuhansiin yhteydenottoihin. Asiakaspalvelu eri kanavissa toimii myös aktiivisena asiakkaiden palautteiden välittäjänä toiminnan kehittämisen tukena.

Asiantunteva ja ammattitaitoinen henkilökunta osaa suositella sopivan juoman vaativammankin ruoan makupariksi.

Asiakkaat ovat arvostaneet Alkon asiakaspalvelun kaupan alan parhaaksi vuodesta 2011 lähtien.

Palveluajat

Alkon myymälät ovat avoinna yleisesti maanantaista torstaihin klo 9–21 tai klo 9–18, perjantaisin klo 9–21 ja lauantaisin klo 9–18. Kaikki myymälät ovat kiinni sunnuntaisin. Asiakaspalvelu on avoinna samanaikaisesti myymälöiden kanssa. Verkosta voi tarkistaa myymäläkohtaiset aukioloajat, sijainnit ja valikoiman.

Verkkokauppatilaukset luovutetaan myös noutopisteissä Alkon myymälöiden aukioloaikojen mukaisesti. Alkoholijuomia ei lainsäädännön mukaan ole mahdollista kuljettaa kuluttajille kotiin.