Miten onnistuimme: heinäkuun 2019 tulokset

Alkon Miten onnistuimme? -kampanja toteutettiin 1.-14.7.2019.  Palvelu ja asioinnin helppous saa kiitosta ja valikoima koetaan kattavana. 

Kesän asiakastyytyväisyyskyselykierroksella asiakkailta kysyttiin palautetta Alkon palvelusta, valikoimasta, myymäläilmeestä ja verkkokaupasta. Kyselyyn vastasi noin 2400 asiakasta. Lämmin kiitos vastaajille!

Palvelun taso ja asioinnin helppous saa kiitosta

”Sain hyvää henkilökohtaista palvelua ja myyjä oli erittäin ammattitaitoinen ja osasi kertoa viineistä.”

"Tyydyttävää palvelua, mutta myyjät voisivat itse tehdä aloitteen asiakkaan kohdatessa.”

”Aina kaikissa myymälöissä tosi ystävällinen palvelu ja sitä ollaan tarjoamassa. Hienosti käyttäytyvää henkilökuntaa aina.”

Kyselyn tulosten mukaan utelias (mitähän kiinnostavaa…) kuvaa useimmiten Alkossa asioivan asiakkaan tunnetilaa, kun hän valitsee tuotetta itselleen. Tunteita kuvaa myös helpottuneisuus (tiedän mitä ja mistä haen) ja luottavaisuus (Alkosta löytyy, mitä haen) sekä asioinnin mukavuus. Suurin osa asiakkaista antoi kiitosta Alkon asiantuntevasta palvelusta, onnistuneista juomasuosituksista ja sopivasta valikoimasta Asiakkaat huomioidaan ja asioidessa on ystävällinen tunnelma. Aina kaikissa myymälöissä ei valitettavasti ole onnistuttu tarjoamaan apua kaikille niille, jotka ovat sitä kaivanneet.

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Jokainen asiakaspalaute luetaan ja käsitellään huolella ja myymäläkohtaiset palautteet käydään läpi myymälässä. Alko panostaa henkilökunnan kouluttamiseen ja koulutus koetaan merkittävänä keinona vaikuttaa innostumiseen ja onnistumiseen työssä ja tätä kautta asiakastyytyväisyyteen. Keskimäärin Alkon henkilökunnalla on neljä koulutuspäivää vuodessa.  

Uudistunut myymäläilme saa kehuja

”Uudistunut Alko on hieno, nykyaikainen. Ensimmäisellä kerralla en ihastelultani osannut ostaakaan oikein mitään.”

”Upea, uudistettu myymälä ja mukavat työntekijät.”

Uudistuneet Alkon myymälät saivat kehuja ja remontteja pidettiin onnistuneina. Asiakkaat kokevat Alkon myymälät selkeiksi, siisteiksi ja viihtyisiksi. Myymälöiden yhtenäinen ilme auttaa asioinnin sujuvuudessa ja tuotteiden löytämisessä.

Valikoima koetaan kattavana

”Hyvä valikoima, paljon eettisen valinnan ja vihreän valinnan tuotteita.”

”Lemppariviinini oli poistunut valikoimasta, mutta ystävällinen ja asiantunteva myyjä suositteli toista tilalle.”

Alkon asiakkaat kokivat valikoiman erityisen hyväksi, itselle sopivaksi ja monipuoliseksi. Uutuustuotteet ovat asiakkaille tärkeitä ja asiakkaat ovatkin löytäneet Alkon erikoiserät. Alkon erikoiserät tulevat myyntiin joka kuun ensimmäinen torstai osaan Alkon myymälöistä sekä verkkokauppaan. Aina asiakkaan etsimä tuote ei löydy myymälästä. Tällöin asiakkaalla on mahdollisuus tilata tuote verkkokaupasta, jossa on tarjolla Alkon koko reilu 9000 tuotteen valikoima. Verkkokauppatilauksen voi tehdä alko.fi-sivuillamobiilisovelluksessa tai myymälässä myyjän kanssa

Osa Alkon asiakkaista toivoo itselle tärkeään tuoteryhmään enemmän tuotteita ja vaihtuvuutta ja osa edullisempia tuotteita. Alko kehittää valikoimaansa ja tavoitteena on, että se vastaa entistä paremmin kysyntään. Ideoita ja toiveita valikoiman kehittämiseen voi jättää ympäri vuoden myös suoraan verkossa täältä.  

Verkkokauppa kiinnostaa

”Nettitilaus on hyvä lisäpalvelu. Sillä olen tilannut monesti, jos omassa myymälässä ei ole ollut haluamaani tuotetta.”

”Kiitos tästä palvelusta, ihan huippua oli hakea valmis pakattu laatikko.”

Alkon verkkokaupassa asioineet olivat erittäin tyytyväisiä siihen, että tuotteet voi tilata valmiiksi pakattuna, oman lähi-Alkon valikoimaa voi laajentaa tai tilata juhlajuomat vaivattomasti.  Alkon verkkokauppa palvelee ympäri Suomen ja rekisteröinti asiakkaaksi on helppoa. Verkkokauppatilaukset ovat noudettavissa kaikista Alkon myymälöistä ja noutopisteitä. Alkon mobiilisovellus on helppo tapa tutustua Alkon koko valikoimaan, tehdä verkkokauppatilauksia ja muistilistoja suosikkituotteista. 

Mistä kampanjassa on kyse?
  • Miten onnistuimme -kysely toteutetaan kolme kertaa vuodessa.  

  • Kyselyllä kerätään asiakkaiden kokemuksia viimeisimmästä myymälävierailustaan.

  • Alko kehittää toimintaansa jatkuvasti.  Kyselyllä kartoitetaan asiakkaiden mielipiteitä myös palvelusta ja ajankohtaisista aiheista.