Yleisimmät kysymykset ja vastaukset: Asiointi koronavirusepidemian aikana

Mitä huomioida Alkon myymälässä asioidessasi? Mitä toimenpiteitä olemme Alkossa tehneet hygienian turvaamiseksi? Kokosimme yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia siitä, miten olemme varautuneet koronaviruksen leviämiseen.

1. Mitä asiakkaan tulisi huomioida Alkon myymälässä asioidessaan

Toivomme, että suosit kortti- ja lähimaksamista. Noudata aina hyvää käsihygieniaa. Suojaa suusi ja nenäsi nenäliinalla tai hihalla aina kuin yskit tai aivastat. Pidä myös vähintään metrin väli muihin asiakkaisiin ja henkilöstöön. Muistathan myös, että myymälään ei pidä tulla sairaana. Jos olet karanteenissa, ei myymälässä tule asioida.

2. Mitä toimenpiteitä olemme tehneet myymälöissä koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi? 

Henkilöstömme tekee töitä erinomaisen asiakaspalvelun eteen tässäkin hetkessä. Myymälöissämme noudatetaan erityistä huolellisuutta siivouksessa sekä hygieniassa. Puhdistamme useita kertoja päivässä maksupäätteen näppäimet, kassan, tablettien ja puhelinten kosketusnäytöt, kassan näppäimet, ostoskorien ja ostoskärryjen kahvat sekä kassahihnan.

Emme tule sairaana töihin. Yskimme ja aivastamme hihaan tai nenäliinaan, ja pidämme riittävän etäisyyden toisiimme. Tätä toivomme myös asiakkailtamme ja muistutamme tästä myymäläviestinnässämme. Suositukset ja ohjeet ovat meidän kaikkien parhaaksi.

Lisäksi haluamme suojella sekä työntekijöidemme että asiakkaidemme terveyttä asentamalla kassoille suojapleksit. Pleksit suojaavat ihmisiä pisaratartunnoilta, ja ne asennetaan jokaiseen 361 myymäläämme. Ensimmäiset suojapleksit on asennettu keskiviikkona 25. maaliskuuta. Kaikkien myymälöiden pleksien asennusten arvioidaan olevan valmiit seuraavien muutamien viikkojen aikana. Lisäksi Alkon henkilöstöllä on oikeus halutessaan käyttää asiakaspalvelussa hengityksensuojainta.

3. Vaikuttaako koronavirus Alkon aukioloaikoihin?

Suurin osa myymälöistämme palvelee tällä hetkellä normaalisti. Muutamissa myymälöissämme on tällä hetkellä lyhennetyt aukioloajat. Voit tarkistaa lähimmän myymäläsi sijainnin, aukioloajan ja mahdolliset poikkeukset myymäläkohtaisesta hausta. Verkkokauppamme palvelee normaalisti.

4. Vaikuttaako tilanne Alkon tuotteiden saatavuuteen?

Tuotevalikoima tai tuotesaatavuus myymälöissä ei poikkea tavanomaisesta.

5. Miten voin asioida Alkon verkkokaupassa?

Koko yli 9000 tuotteen valikoimamme on saatavilla verkkokaupan kautta. Verkkokaupassamme voit lajitella tuotevalikoimaa monin eri kriteerein – esimerkiksi hinnan, maan tai sopivan ruokakumppanin mukaan. Verkkokauppamme varastossa olevat tuotteet toimitamme maksutta viimeistään 4-5 arkipäivässä myymäläämme. Lisämaksua (9€) vastaan voit tilata nämä tuotteet pikatoimituksena 1-3 arkipäivässä. Lue lisää verkkokaupasta.

6. Voinko saada verkkokaupasta tilatuille tuotteille kotiinkuljetuksen?

Suomen alkoholilain mukaan alkoholin vähittäismyyntiä saa harjoittaa vain luovuttamalla alkoholijuomat asiakkaalle hyväksytyssä vähittäismyyntipaikassa. Siten alkoholin kotiinkuljetus kuluttajille ei Suomessa ole mahdollista.