Yleisimmät kysymykset ja vastaukset: Asiointi koronavirusepidemian aikana

Mitä huomioida Alkon myymälässä asioidessasi? Mitä toimenpiteitä olemme Alkossa tehneet hygienian turvaamiseksi? Kokosimme yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia siitä, miten olemme varautuneet koronaviruksen leviämiseen.

1. Mitä asiakkaan tulisi huomioida Alkon myymälässä asioidessaan

Toivomme, että suosit kortti- ja lähimaksamista. Noudata aina hyvää käsihygieniaa. Suojaa suusi ja nenäsi nenäliinalla tai hihalla aina kuin yskit tai aivastat. Suosittelemme käyttämään maskia myymälöissämme alueellisen viranomaisten suositusten mukaisesti. Pidä myös vähintään kahden metrin väli muihin asiakkaisiin ja henkilöstöön. Muistathan myös, että myymälään ei pidä tulla sairaana. Jos olet karanteenissa, ei myymälässä tule asioida.

2. Mitä toimenpiteitä olemme tehneet myymälöissä koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi? 

Henkilöstömme tekee töitä erinomaisen asiakaspalvelun eteen. Myymälöissämme noudatetaan erityistä huolellisuutta siivouksessa sekä hygieniassa. Puhdistamme useita kertoja päivässä maksupäätteen näppäimet, kassan, tablettien ja puhelinten kosketusnäytöt, kassan näppäimet, ostoskorien ja ostoskärryjen kahvat sekä kassahihnan.

Emme tule sairaana töihin. Yskimme ja aivastamme hihaan tai nenäliinaan, ja pidämme riittävän etäisyyden toisiimme. Tätä toivomme myös asiakkailtamme ja muistutamme tästä myymäläviestinnässämme. Suositukset ja ohjeet ovat meidän kaikkien parhaaksi.

Kaikkiin myymälöihin on asennettu kassoille suojapleksit ja myymälähenkilöstömme käyttää suojavisiireitä tai kasvomaskeja alueellisten viranomaissuositusten mukaisesti asiakaspalvelutehtävissä. Asiakkaille on tarjolla käsidesiä ja sitä toivotaan käytettävän myymälään tullessa.

3. Kuinka todistan ikäni Alkossa koronavirusaikana?

Kasvosuojan käyttö: Ikärajatarkastus on osa Alkon tinkimättömästi vastuullista asiakaspalvelua. Laki edellyttää meitä varmistamaan, ettemme myy alkoholijuomia alaikäisille tai väkeviä alkoholijuomia alle 20-vuotiaille. Myyjän tulee pystyä varmistamaan asiakkaan ikä, eikä se luotettavasti onnistu, jos asiakkaan kasvot ovat peitettynä. Jos siis käytät kasvosuojaa, se pyydetään ottamaan pois iän tunnistamiseksi.

Henkilöllisyyden todistaminen: Koronaviruksen aikana pyrimme välttämään kaikkea ylimääräistä kontaktia. Jos sinua pyydetään näyttämään henkilöllisyystodistuksesi, ota todistuksesi esille esim. lompakon muovitaskusta ja esitä se myyjällemme. Myyjän ei tarvitse ottaa henkilöllisyystodistusta käteensä lähempää tarkastelua varten

4. Vaikuttaako tilanne Alkon tuotteiden saatavuuteen?

Tuotevalikoima tai tuotesaatavuus myymälöissä ei poikkea tavanomaisesta.

5. Miten voin asioida Alkon verkkokaupassa?

Koko yli 10 000 tuotteen valikoimamme on saatavilla verkkokaupan kautta. Verkkokaupassamme voit lajitella tuotevalikoimaa monin eri kriteerein – esimerkiksi hinnan, maan tai sopivan ruokakumppanin mukaan. Lue lisää verkkokaupasta.

6. Voinko saada verkkokaupasta tilatuille tuotteille kotiinkuljetuksen?

Suomen alkoholilain mukaan alkoholin vähittäismyyntiä saa harjoittaa vain luovuttamalla alkoholijuomat asiakkaalle hyväksytyssä vähittäismyyntipaikassa. Siten alkoholin kotiinkuljetus kuluttajille ei Suomessa ole mahdollista.

Tutustu myös

Seuraamme Alkossa tarkasti terveysviranomaisten ohjeita ja suosituksia, jonka pohjalta päivitämme myös tarvittaessa omaa turvallisen asioinnin viestintää.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisemat suojautumisohjeet: