Vegaaniset proteiinit

Uusien kasvipohjaisten proteiinilähteiden yhdistäminen sopivaan juomaan riippuu vahvasti ruokalajin luonteesta.

Nyhtökauralla, härkäpavulla, tofulla, kuten myös muille kasviproteiineilla rikastetuille ruoille juomaa valittaessa on vain taivas rajana. Ruoan valmistustapa, kastike sekä lisukkeet näyttelevät merkittävää roolia myös vegaanisen ruoan juomaparituksessa.

Monipuolinen valikoima

Vegaanisia proteiineja on suomalaisten nyhtökauran sekä härkäpavun ja siitä kehitetyn härkiksen lisäksi kaupan hyllyillä montaa lajia.

Soija on monipuolinen ruoka-aine, josta on valittavissa tofun lisäksi niin kuivattua rouhetta, paloja ja pihvejä, tempehiä, kuin myös eineksiä helpottamaan kiireistä arkea. Pakastealtaista löytyy myös erinäisiä soijavalmisteita.

Härkäpapu ja herne ovat palkokasveja, joita niitäkin niin ikään näkee monessa eri muodossa: kuivattuna, jauhettuina ja esimerkiksi valmiina esikäsiteltyinä kasvispihveinä.

Sienestä käymisteitse kehitetty mycoproteiini on quornin proteiinin lähde. Osa quornia sisältävistä tuotteista eivät ole vegaanisia sisältäen myös kananmunanvalkuaista sekä maitotuotteita.

Umamin ja makean liitto

Perusmauista lihaisa umami yhdistetään yleensä liharuokiin. Sitä on löydettävissä kuitenkin myös kasvikunnan tuotteista. Umaminen maku syntyy glutamiinihapon suoloista. Maku korostuu erityisesti ruokaa prosessoimalla, esimerkiksi kypsyttämällä tai kuivaamalla.

Punaviineistä kannattaa valita hedelmäinen viini, jossa on pehmeät tanniinit. On kuitenkin hyvä muistaa, että umamiset kasvisproteiinit ruoassa pehmentävät tanniineita paremmin, kuin ilman niitä valmistettu kasvisruoka. Ruoan luonne, sekä viime kädessä nautiskelijan oma makumieltymys, määrittävät kaipaako ruoan kanssa nautittavaksi kevyempää vai täyteläisempää viiniä.

Aromikas lager tai ranskalaistyyppinen siideri ovat myös raikkaita valintoja. Kasvisruoan henkeen ja makumaailmaan käyvät myös loistavasti kevyet alkoholittomat viinit, joiden pieni jäännössokeri tukee erityisesti voimakkaasti maustettuja ja täyteläisiä yhdistelmiä.

Tarjoilulämpötila – viimeinen silaus 

Kaikkia tuotteita ja yhdistelmiä imartelee, kun tuotteet tarjoaa oikeassa tarjoilulämpötilassa, eli punaviinit ainakin hieman viilennettynä, valkoiset ja roseet jääkaappikylminä. Erityisen tärkeää tämä on lämpimään kesäaikaan.

Vegaaninen ruokavalio

Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia.

Vegaaniruokavaliossa käytetään monipuolisesti ja vaihtelevasti viljavalmisteita, palkokasveja, kasviksia, marjoja, hedelmiä, sieniä, pähkinöitä, siemeniä, ravintorasvoja ja kasviperäisistä raaka-aineista valmistettuja elintarvikkeita.

Ruokavaliossa voidaan käyttää myös erilaisia maitotuotteita korvaavia kasviperäisiä vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi kaurasta, soijasta, riisistä ja manteleista valmistettuja juomia, jogurtteja ja kermoja.

Vegaaneille suositellaan ravintolisänä käytettäväksi B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia.

Lähteet: Vegaaniliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.