Jakobacka fick en egen Alkobutik

När Jakobacka fick sin Alkobutik i början av september utropade områdets invånare ”äntligen!”.

En lokal grupp på sociala medier hade redan länge ­efterlyst en Alkobutik i Jakobacka eftersom den närmaste butiken fanns på fem kilometers avstånd i Malm. ”Ryktet förtäljer att invånarna hade efterlyst en egen Alkobutik i hela 50 års tid”, säger betjäningschef Juha Parviainen med ett skratt.

Tack för den nya Alkobutiken har framförts av flera tusen invånare. Redan under de första veckorna överraskades personalen av den strida tillströmningen av kunder.

Eftersom Alkobutiken i Jakobacka är liten upp­står det, coronapandemins avståndsbegränsningar till trots, naturlig kommunikation mellan kunderna och personalen. Den 80 kvadratmeter stora butiken kan av naturliga skäl inte erbjuda samma sortiment som en 300 kvadratmeters butik, men de varor som inte finns i hyllorna kan beställas via nätet för avhämtning i butiken.

Hurudan är stämningen i den nya butiken, betjänings­chef Juha Parviainen?

”Stämningen är toppen, nästan som i en liten bybutik. Kundkontakten i vår lilla och idylliska Alkobutik är definitivt närmare och intimare än i en större butik. Under de två första veckorna hade vi flera tusen kunder, vilket var en trevlig överraskning. Vi har fått mycket beröm och konstruktiv feedback av våra besökare. De har även framfört en hel del önskemål, som vi delvis har kunnat uppfylla.”

Hur väljer ni vilka varor som skall säljas i Jakobacka, sortimentsmästare Antti Kallioinen?

”Röda och vita viner har visat sig vara lika populära här som på andra håll i Helsingfors. I en liten butik kan man naturligtvis inte tillhandahålla Alkos hela sortiment, men vi strävar efter att kunna erbjuda någon eller några drycker inom alla varugrupper. Om tillräckligt många kunder framför önskemål om någon enskild vara försöker vi införa den i sortimentet. Kort efter att butiken slog upp sina dörrar införde vi lådförpackat ekologiskt vitt vin i sortimentet efter önskemål från kunderna.”

Artikeln fortsätter efter bilderna.

Butiksteamets tankar om Jakobacka
Mångskiftande natur
Jakobacka har gott om utrymme för sina invånare. Alla kan röra sig ostört på områdets gator, berg och stigar. Den mångskiftande naturen, som finns runt hörnet, bjuder på bland annat svampskog och badstränder.

Jakislaisuus
”Jakislaisuus” (ungefär Jakistillhörighet) är en viktig del av identiteten hos många av områdets invånare. De som bor i Jakobacka är stolta över sitt område och sin hemvist. Jakobackas oförtjänt dåliga rykte härrör från händelser som inträffade för flera decennier sedan och så kallade urbana legender.

Förändrad framtoning
Under de senaste 20 åren har Jakobacka genomgått stora reparationer, renovering­ar och omdaningar, vilket har förändrat områdets framtoning. Hela hus har rivits och ersatts med nya byggnader. Området har fått många nya invånare under årens lopp men det bor fortfarande ett stort antal genuina ”jakisbor” kvar i Jakobacka.
”Fastän den lilla Alkobutiken i Jakobacka inte rymmer hela sortiment kan den erbjuda något för alla smaker”, säger Antti Kallioinen och Ekaterina Sapon.

Vilken är den största fördelen med en liten butik, betjäningsmästare Ekaterina Sapon?

”Personalen är nära kunderna, vilket underlättar betjäningen. Eftersom butiksytan är endast 80 kvadratmeter, och inte exempelvis 300, märker expediterna genast om någon behöver hjälp och assistans. Det är lätt för kunderna att ge feedback och framföra eventuella önskemål. Utrymmet begränsar naturligtvis sortimentet, men kunderna förstår i allmänhet att en liten butik inte kan erbjuda samma urval som en stor. Om vi inte har den vara som kunden söker hittar han eller hon ofta en ny favorit inom den aktuella varugruppen.”

Artikeln fortsätter efter bilderna.

Marjut Karttunen lovar att butikspersonalen lyssnar till och vidarebefordrar kundernas önskemål. Lådförpackat ekologiskt vitt vin har redan dykt upp i butikshyllan efter önskemål från kunderna.

Vilken typ av kunder har ni, expedit Marjut Karttunen?

”Vi har och har haft kunder av alla slag. Det går nog inte att definiera ­någon särskild kundprofil. Gemensamt för alla är glädjen över att inte längre behöva åka land och rike runt för att få en flaska vin till matbordet.

Kontakten med kunderna är definitivt det bästa i mitt jobb. I en liten butik får man kontakt med kunderna när de stiger in genom dörren. En liten butik går vid behov att sköta ensam eftersom man från kassan ser om någon behöver hjälp eller assistans.”

Text: Susanna Cygnel Foto: Milka Alanen