Service med hela hjärtat

På Alko i köpcentret Mylly i Reso är alla kunder viktiga. Kunderna får sakkunnig service, men de får också uppleva att de alltid är välkomna i butiken.

Servicechef Sini Kivinen på Alko i köpcentret Raision Mylly i Reso ordnar trevliga jippon för att öka personalens teamanda.

”Temat kan vara till exempel personliga hälsningar eller serveringstips i kundbetjäningen. Då och då står vi vid dörren och hälsar alla som stiger in välkomna till vår butik”, berättar Kivinen.

Fin gemenskap

När det råder en god anda i arbetsgemenskapen, får också kunderna del av den i form av en trevlig atmosfär och högklassig service.

”I vår butik pratar vi med kunderna om det senaste samtidigt som vi betjänar dem. Ibland skrattar vi gott, och det kan också hända att vi blir rörda tillsammans. Vi uppmärksammar varje kund och var och en av dem är viktig för oss”, säger Kivinen.

Alkobutiken i det livliga köpcentret får besök av människor av många olika slag. Ofta tittar de in under sin butiksresa till centret. De ber om tips om till exempel vilka drycker som passar till maten, eller till fester och kvällsbjudningar. Kivinen har observerat att kunderna ­värdesätter personalens expertis.

Nyheter intresserar kunderna

”Vi blir tillfrågade om nyheter i sortimentet. Många vill gärna pröva på någonting annorlunda. Därför ger vi medvetet modiga och mångsidiga rekommendationer med vilka vi kan överträffa kundens förväntningar”, säger Kivinen.

Dagarna i den stora butiken går i ett högt tempo, särskilt mot slutet av veckan, och kunder går in och ut i en kontinuerlig ström. Trots det lägger personalen ned den tid på kundbetjäningen som kunden behöver.
Text Susanna Cygnel, foto Suvi Elo
Vår Alkobutik

Alko i köpcentret Mylly i Reso. 

Var: Reso är en stad i sydvästra Finland, nära Åbo.

Invånare: Cirka 24 200 personer.

Kuriosa: Reso har fått sitt finska namn Raisio från älven som flyter genom kommunen. Den äldsta formen av namnet lär ska ha varit Raisajoki.