Alkos mission är det mest ansvarsfulla sättet i världen att sälja alkohol

En del av vår vision är att uppskattas av kunderna. Vi vill erbjuda service i världsklass och möten som lovordas. Läs om Alkos strategi och nyckeltal.

Alkos mission är det mest ansvarsfulla sättet i världen att sälja alkohol. Vi utvecklar kundupplevelsen med hänsyn till den uppgift som har fastställts för oss, att sälja alkohol på ett ansvarsfullt sätt. I linje med vår strategi erbjuder vi kunderna service i världsklass.

Alkos strategi består av fyra områden:

Genom att implementera strategin strävar vi efter visionen att uppskattas av våra kunder.

Alko i korthet

Alkos uppgift är att sälja alkohol på ett ansvarsfullt sätt och att betjäna kunderna och det finska välfärdssamhället så bra som möjligt. Vårt breda sortiment gör hela världen tillgänglig för kunderna. Vi vill tillsammans bygga en ansvarsfull mat- och dryckeskultur på ett jämlikt och icke-diskriminerande sätt. Vi mäter vår acceptabilitet med hjälp av en undersökning om alkoholpolitiska åsikter som genomförs av Institutet för hälsa och välfärd. År 2020 var Alkos acceptabilitet 60 (62) procent.

Alko i siffror 2020

  • 126 uthämtningsplatser
  • 12 505 drycker
  • 780 dryckesleverantörer
  • 967 miljoner euro i redovisad alkoholskatt och moms
  • Soliditet: 36,8 %
  • Statlig ägarandel: 100 %
  • Grundat: 1932
  • Huvudkontor: Helsingfors

Nyckeltal 2020

  • Personal (antal anställda i genomsnitt): 2454 (2466)
  • Miljoner kundbesök: 57,2 (54,3)
  • Antal butiker: 364 (361)
  • Framgångsprocent för åldersgräns-mystery: 97,9 (96,3)
  • Total försäljning (miljoner liter): 92,7 (82,1)
  • Skattepliktig omsättning (miljoner euro): 1 296,7 (1 144,0)
  • Räkenskapsperiodens vinst (miljoner euro): 50,9 (31,9)