Alko betjänar smidigt via alla kanaler

Alko betjänar alla finländare från Hangö till Nuorgam. Tre av fyra finländare har Alkos tjänster inom fyra kilometers avstånd. I vår webbutik får du tillgång till vårt sortiment med över 9 000 produkter, utmärkt kundservice samt läckra tips för kombination av dryck och mat.

Alko betjänar kunder i hela Finland från Hangö till Nuorgam och från Vasa till Ilomants. Servicenätet utvecklas med kundernas behov och förändringarna i den operativa miljön. Servicenätet med flera kanaler bildas av 360 butiker, ca 100 uthämtningsplatser, webbutiken och mobilappen. Därför har tre av fyra finländare Alkos tjänster inom fyra kilometers avstånd.

Butikerna är belägna i närheten av andra tjänster

Alkos butiker är belägna på centrala affärsplatser nära andra tjänster för att underlätta kundernas inköp. Alko har butiker i till exempel köpcenter och servicekonglomerat. Butikernas läge påverkas av bland annat kundservicesynpunkter, hållbarhet, ekonomisk lönsamhet och områdets befolkningsunderlag. Läget påverkas också av butikens inverkan på konkurrenssituationen i dagligvaruhandeln. Regionförvaltningsverket (RFV) beviljar tillstånd för detaljhandel med alkohol. RFV bedömer affärslokalen i enlighet med alkohollagen till exempel när det gäller övervakning av försäljningen och säkerhet.

I januari 2020 var 27 procent av Alkobutikerna belägna i närheten av S-gruppen, 26 procent i närheten av K-gruppen och 5 procent i närheten av Lidl, 13 procent i köpcenter, 13 procent i hypermarketlokaler och resten på olika platser. Alko bedömer fortlöpande butiksnätet - butikernas läge, storlek och antal. När bolaget söker affärslokaler är informationen om detta allmänt tillgänglig på bolagets webbplats.

Uthämtningsplatserna är en viktig del av Alkos servicenät

En del av Alkos servicenät består av uthämtningsplatser till vilka kunder kan beställa produkter från Alkos webbutik. Verksamheten på uthämtningsplatserna sköts av lokala samarbetspartner, som överlämnar alkoholdryckerna till kunderna. I januari 2020 hade Alko sammanlagt 100 uthämtningsplatser på orter och områden utan egen butik.

Inköp på webbplatsen alko.fi eller via mobilappen

Webbutiken erbjuder kunder runt om i Finland lika möjligheter att ta del av produkterna och göra inköp i Alkos hela sortiment när det passar bäst. Kunden kan lämna sin beställning på Alkos webbplats eller via mobilappen. Man kan också beställa från webbutiken i en butik eller på en uthämtningsplats, och då görs beställningen av personalen. Butikerna och uthämtningsplatserna fungerar som webbutikens uthämtningsplatser.

Kompetent service via flera kanaler

Alko vill erbjuda service i världsklass via alla kanaler. Alkos kundservice är kompetent, vänlig och personlig. Kundservicen och butikskonceptet beaktar såväl de kunder som vill ha service som de som vill handla på egen hand.

Alkos kundtjänst betjänar kunder och svarar på frågor per telefon och e-post samt i sociala medier och chatten på alko.fi. Kundrådgivarna svarar årligen på tiotusentals frågor. Kundtjänsten i de olika kanalerna förmedlar också aktivt kundrespons till dem som utvecklar verksamheten.

Den kompetenta och professionella personalen kan rekommendera lämpliga drycker även till mer krävande maträtter.

Kunderna har ansett att Alkos kundservice är den bästa inom handeln sedan 2011.

Servicetider

Alkos butiker håller i allmänhet öppet från måndag till torsdag kl, 9–21 eller kl. 9–18, på fredagar kl. 9–21 och på lördagar kl. 9–18. Alla butiker är stängda på söndagar. Kundtjänsten har samma öppettider som butikerna. På webben kan man kolla de butiksspecifika öppettiderna samt läget och sortimentet.

Även uthämtningsplatsernas öppettider följer butikernas öppettider. Enligt lagstiftningen får alkoholdrycker inte transporteras hem till konsumenter.