Alkohol innehåller mycket kalorier

Alkohol innehåller mycket energi och sätter sig kring midjan. Det räcker med att dra ned på alkoholkonsumtionen lite grann för att få bättre koll på vikten och känna sig friskare och piggare.

En våt middag kan vara rena kaloribomben. Ju starkare och sötare drink, desto mer energi innehåller den. Alkohol har ett nästan lika högt energiinnehåll som fett. Om man vill hålla vikten kan det vara bra att kolla hur många standardglas man dricker, hur ofta man konsumerar alkohol och vilken sockermängd dryckerna har.

Små justeringar gör det lättare att bevara sin idealvikt och är en bonus för hälsan.

Midjemåttet på genomsnittsfinländaren har ökat mer än BMI-index under de senaste åren. Det energitillskott som alkohol ger omvandlas till fett som lagras i buken och runt de inre organen. Typen av alkohol har ingen betydelse när det gäller fettbildning runt de inre organen.

Alkohol är fettbildande, både direkt och indirekt

Alkohol är en av de vanligaste orsakerna till fetma och övervikt i Finland. Alkohol ökar den totala energitillförseln och ökar suget efter mat och dryck. Födoämnen i flytande form ger inte samma mättnadskänsla som fast föda. Dessutom kan man inte ersätta riktig näring med alkohol. Alkohol ökar aptiten, ibland på ett okontrollerbart sätt. Redan en liten mängd alkohol kan nästan leda till hetsätning. När man har baksmälla känner man ofta begär efter fet mat. Det bidrar till att öka alkoholens fettbildande effekt.