Drick mindre, så mår och sover du bättre

Också en liten minskning i alkoholintaget leder till positiva förändringar: blodtrycket sjunker, du sover bättre, levern får vila och också humöret blir bättre.

Även en liten mängd alkohol inverkar negativt på sömnkvaliteten, eftersom alkohol gör att sömnen blir ojämn och ytlig. Smådrickande förorsakar många skadliga effekter på hälsan, såsom högre blodtryck och ansträngd lever. Ett minskat alkoholintag, eller en helt alkoholfri period, ger kroppen möjlighet att vila ut och återhämta sig. Alkohol inverkar också på hyn och efter en paus ser hyn klarare ut.

Vid smådrickande blir den totala mängden lätt stor. Alkohol innehåller mycket kalorier: i en liten flaska mellanöl finns 130 kilokalorier och i en flaska cider 180 och med ett vinglas eller ett ölstop tar man gärna också lite tilltugg. Då du minskar på drickandet börjar vikten ofta minska och du börjar känna dig piggare.

“En vit period är ett bra sätt att testa ditt förhållande till alkoholen. Om det känns svårt att minska, kan det vara på sin plats att fundera på varför alkoholen har en så viktig roll i ditt liv, säger Antti Hytti, chef för Vuxen-avdelningen vid Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf.

Dina alkoholvanor kan du testa bl.a. med AUDIT-testet och appen OttoMitta (på finska). Det finns många sätt att minska alkoholbruket. Drick mindre per gång, byt till ett svagare eller alkoholfritt alternativ eller håll en paus i drickandet.