Motion och glädje - utan alkohol

Alkohol försämrar prestationsförmågan omedelbart. Även dagen efter är prestationsförmågan nedsatt.

Särskilt skärpa, reaktionstid, balans och styrka påverkas negativt. Redan efter en liten mängd alkohol ökar risken för olyckor och belastningsskador. Alkohol gör att musklerna tröttnar fortare än normalt medan man idrottar eller motionerar och hjärtat pumpar sämre. Det tar dessutom längre tid att återhämta sig efter ett motionspass, för det går till exempel långsammare för mjölksyran att transporteras bort från musklerna.

Man ska aldrig träna eller motionera med baksmälla

Sockerhalten i blodet är låg dagen efter. Om man ger sig ut på ett hårt träningspass i det tillståndet kan det leda till utmattning eller i värsta fall medvetslöshet. Alkohol kan orsaka rytmrubbningar i hjärtat även hos en person som är fullt frisk. Därför är det absolut klokast att undvika alla former av ansträngande motion under baksmälla. En låg blodsockerhalt dämpar även hjärnverksamheten. Man kan göra felbedömningar i idrottsgrenar som kräver maximal uppmärksamhet och koncentration.

Alkohol påverkar också humöret. Om en spelare i ett idrottslag är bakfull, irriterad och presterar dåligt så drar det ned hela lagets resultat.


Alkohol lämpar sig inte för att ersätta vätskeförlusten efter träning.

Ni kan läsa mer här (på finska)

Foto: Sussi Lorinder/Gorilla