Kalorierna i alkohol – ju starkare och sötare dryck, desto mer energi

Visste du att största delen av energin i alkoholdrycker kommer från alkoholen? Alkohol innehåller nästan lika många kalorier som fett: i ett gram alkohol finns det 7 kcal energi. Kalorierna i alkoholhaltiga drycker kommer från alkoholen och sockret i drycken. Ju starkare och sötare drycken är, desto mer energi innehåller den.

Alkoholfria drycker, såsom alkoholfria viner, öl, cider och alkoholfria drinkar, dvs. mocktails, är betydligt lättare alternativ än motsvarande alkoholhaltiga drycker. Energiinnehållet i dryckerna i Alkos sortiment hittar du enkelt i produktinformationen i webbutiken.

Kalorierna i olika alkoholdrycker i jämförelse

Kalorimängderna i drycker kan variera mycket inom samma produktkategori, till exempel mellan olika röda viner eller öl. Skillnaderna beror skillnaderna i alkohol- och sockerhalt mellan dryckerna. I den nedanstående tabellen hittar du de genomsnittliga energiinnehållen för de olika produktkategorierna. Den enkla minnesregeln är: ju starkare och sötare alkoholhaltig dryck, desto fler kalorier innehåller den.

Produktkategori Energiinnehåll (kcal/dl)
Rödvin 70–90
Rosévin 60–80
Vitvin 60–90
Mousserande vin och champagne 60–90
Dessertvin, starkvin och andra viner 70–180
Öl 40–110
Cider 30–60
Drinkar, t.ex. Long Drink 30–90
Vodka ock brännvinn 170–280
Gin och övriga brännvinn 160–280
Rom 200-270
Konjak 220–230
Brandy, armagnac och calvados 200–240
Whisky 220–340
Likör och bitter 160–380

Kaloriinnehållet i alkohol kan överraska, och energimängden man får i sig kan flerdubblas på grund av energiinnehållet i alkohol. Nedan ser du illustrerade exempel på olika drycker och kalorimängderna de innehåller.

  • Ett glas (16 cl) rödvin = 128 kcal = en boll vaniljgräddglass
  • En flaska (0,75 l) mousserande vin = 525 kcal = en dubbel cheeseburger
  • Tre burkar (à 0,33 l) mellanöl = 396 kcal = en och en halv grillkorv
  • Två burkar (à 0,5 l) cider = 500 kcal = ungefär en halv kaka mjölkchoklad
  • Två shots (à 4 cl) vodka = 176 kcal = ungefär en halv syltmunk

Kalorierna i vin – alkoholfria viner har mindre energi, men mycket smak

Smakvärlden hos alkoholfria viner är emellertid typiskt lätta och söta, eftersom deras smaker balanseras med socker. Jämförda med alkoholhaltiga viner innehåller alkoholfria viner trots det relativt litet energi.

Kalorierna i rödvin

Rödvin med en alkoholhalt på 12,5–14,5 % innehåller vanligtvis cirka 70–80 kalorier per deciliter. Alkoholfria röda viner innehåller endast cirka 10–20 kalorier per deciliter. Skillnaden mellan kalorimängden i alkoholfria och alkoholhaltiga viner kan vara högre än så, eftersom vissa röda viner har en alkoholhalt på 17 %, vilket höjer mängden energi till 100 kalorier per deciliter.


Hur mycket kalorier rödvin innehåller? Siffrorna är exempel.

Kalorierna i vitvin

Ett vanligt torrt eller halvsött vitt vin med 12,5–13,5 % alkohol innehåller cirka 70–80 kalorier per deciliter. Samma mängd alkoholfritt vitt vin innehåller endast cirka 10 kalorier, även om sockerhalten motsvarar ett halvsött vin.


Hur mycket kalorier vitvin innehåller? Siffrorna är exempel.

Kalorierna i mousserande vin

Mousserande viner och champagne, som i allmänhet har en alkoholhalt på 10–13,5%, innehåller vanligen 70–80 kalorier per deciliter. Alkoholfria mousserande viner innehåller oftast bara cirka hälften av kalorierna i den alkoholhaltiga drycken, 20-40 kalorier per deciliter. Alkoholfria mousserande viner innehåller mer socker än alkoholfria vita viner, vilket också ökar kalorimängden i alkoholfria mousserande viner.

Kalorierna i cider och öl

En deciliter cider med 4,5 % alkohol innehåller cirka 60 kalorier per deciliter, medan samma mängd alkoholfri cider endast innehåller cirka 10 kcal.

Ett ljust lageröl med 5,2 % alkohol innehåller cirka 40 kalorier per deciliter, medan samma mängd alkoholfri lager endast innehåller 20 kalorier.


Hur mycket kalorier öl innehåller? Siffrorna är exempel.

Alkohol och kalorier – tips för lättare vanor

Alkohol är en av de mest betydelsefulla orsakerna till att finländare fetmar. Börja gärna begränsa intaget genom att ge akt på antalet alkoholportioner du konsumerar vid ett och samma tillfälle och på hur ofta du använder alkohol och genom att välja alkoholfria i stället för alkoholhaltiga drycker. Redan små förändringar underlättar viktkontrollen och förbättrar hälsan. Läs mer om alkoholskador och alkoholrelaterade sjukdomar.

Alkohol kan också indirekt påverka viktökningen. Alkohol ökar aptiten, kan göra matvanorna oregelbundna och minska mängden motion (källa: Droglänken). Alla dessa har betydelse för viktkontrollen.

Tack vare drycker med låg alkoholhalt eller alkoholfria drycker behöver du inte avstå från smakfulla kombinationer av mat och dryck. Kolla här tips om hur man kan kombinera smaker hos mat och alkoholfria drycker.